Många dödsfall kopplade till cancer går att förebygga. Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden, vill sätta upp ett tydligt mål för detta arbete.
Mest läst i kategorin
En färsk studie, som publicerats i the Lancet, säger att närmare hälften av alla dödsfall i cancer är kopplade till riskfaktorer som har med våra levnadsvanor att göra. Därför skulle närmare hälften av alla dödsfall i cancer, världen över, gå att förebygga.
Rökning och alkohol står för störst andel dödsfall i cancer. Men det som ökat mest är kopplat till övervikt eller obesitas, det som tidigare kallades fetma. Obesitas bland vuxna har tredubblats sedan 1980-talet.
Insikten borde skapa febril aktivitet hos våra beslutsfattare anser Cancerfonden som vill se informationsinsatser och förebyggande arbete likaså ekonomiska styrmedel.
Tidigare framgång
Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare Cancerfonden pekar på att detta har gjorts framgångsrikt tidigare när det gäller rökning.
– För decennier sedan var rökning en självklar del av vår livsstil. När rökningens risker uppdagades agerade samhället. En kombination av kunskapshöjande insatser, skattehöjningar och begränsningar i det gemensamma rummet sattes in. Resultatet blev att antalet som röker har minskat markant. Tack vare kraftfulla och långsiktiga åtgärder på samhällsnivå gjorde Sverige en beteendeförflyttning på individnivå, konstaterar hon.
Rädda tusentals
Ulrika Årehed Kågström vill att man gör på liknande sätt nu, men med fokus på området övervikt och obesitas. Hon menar att det finns stora möjligheter till föränding, men att det krävs målsättningar.
Cancerfonden anser att våra politiker bör sätta som mål att de förebyggbara cancerfallen ska minska med 30 procent till år 2030.
– Det är dags att våra politiker omsätter kunskap till handling, tusentals liv finns att rädda, menar Ulrika Årehed Kågström.
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.