EU vill stoppa 15-åringar från att köra A-traktor. Det skulle försvåra livet för många ungdomar i glesbygd, anser Isak Utsi (S), kommunalråd i Arjeplog. – I glesbygd och mindre städer där lokaltrafiken finns i mindre omfattning är EPA:n det sätt ungdoma…
Mest läst i kategorin
“Ett nederlag för ungdomar i glesbygd”Arjeplog kommun/Grit MartinHöjd åldersgräns för A-traktorer vore ett nederlag för ungdomar i glesbygd, anser Isak Utsi (S), kommunstyrelsens ordförande i Arjeplog. Arkivbild.TrafikTTEU vill stoppa 15-åringar från att köra A-traktor. Det skulle försvåra livet för många ungdomar i glesbygd, anser Isak Utsi (S), kommunalråd i Arjeplog. I glesbygd och mindre städer där lokaltrafiken finns i mindre omfattning är EPA:n det sätt ungdomar har att själva ta sig till skola, till vänner, till träningar. Det är också ett fordon som ger föräldrar flexibilitet i livspusslet, säger Utsi. EU-parlamentet röstade på onsdagen för ett förslag att i framtiden höja åldersgränsen för A-traktorer från 15 till 16 år. Förslaget innebär också krav på B1-körkort snarare än dagens AM-körkort och att hastighetsbegränsningen höjs från dagens 30 till 45 kilometer i timmen.”Nederlag” Isak Utsi kallar beskedet ett “nederlag”. Som kommunstyrelsens ordförande i Sveriges mest glesbefolkade kommun oroas han över konsekvenserna av höjd åldersgräns.Min farhåga är att fler kommer att välja mopedbil som transportmedel i stället, som vi vet är mindre säker och sämre anpassad till det svenska klimatet. Han är även kritisk till att regeringen inte gjort mer i de inledande förhandlingarna för att markera den svenska positionen i frågan.”Väldigt bra åldersgräns” Erling Andersson, poliskommissarie på nationella operativa avdelningen (Noa), säger att de nya reglerna kan komma att gynna Sverige om de tillämpas, eftersom det nuvarande regelverket kring a-traktorer “lever sitt eget liv”.Ju fler år man lägger till sin erfarenhet, desto klokare blir man och mer konsekvenstänk har man. 16 år är en väldigt bra åldersgräns för det här fordonstypen, absolut inte för hög, säger han. Han framhåller också att det eventuella nya regelverket ligger i framtiden och att man inte vet vad som händer med A-traktorerna under fram till dess.