Brokollapsen i Baltimore har chockat en hel värld. Risken för en liknande händelse i Sverige är nästintill obefintlig, enligt Raied Karoumi, professor i brobyggnad. – Risken för att ett flygplan skulle krascha in i Öresundsbron är nog större än en kolli…
Mest läst i kategorin
Expert: Större risk för flygkrasch än brorasMatt Rourke/AP/TTStålbron Francis Scott Key Bridge kollapsade efter en krock med ett fartyg. Arkivbild.OlyckorTTBrokollapsen i Baltimore har chockat en hel värld. Risken för en liknande händelse i Sverige är nästintill obefintlig, enligt Raied Karoumi, professor i brobyggnad.Risken för att ett flygplan skulle krascha in i Öresundsbron är nog större än en kollision med ett fartyg, säger han. Stålbron Francis Scott Key Bridge i Baltimore förstördes efter en kollision med ett containerfartyg från danska rederiet Mærsk. Raied Karoumi har inte har sett någon liknande olycka.Det här enorma fartyget träffade brons känsligaste punkt mitt i prick där det ser ut som att påkörningsskydd har saknats. Den sannolikheten är väldigt liten, säger han och fortsätter:Den här bron ligger också vid en av de störa containerhamnarna i USA. Att man inte har tänkt igenom säkerheten är väldigt konstigt. Raied Karoumi menar att säkerheten är prioriterad på ett helt annat sätt i Sverige och framhåller därför risken för ett liknande broras som minimal.Risken finns alltid, men man har byggt bort en stor del av den risken i takt med att vi har lärt oss. Det vanligaste är att broar har påkörningsskydd. I områden där större fartyg passerar har man också lett om trafiken för att minimera risken. Raied Karoumi nämner Öresundsbron och Ölandsbron som två exempel.På båda ställena är det väldigt grunt runt bropelarna. Ett fartyg skulle förmodligen gå på grund innan en kollision. Öresundsbron övergår till en tunnel på den danska sidan. Enligt Raied Karoumi kan större fartyg därför passera över tunneln.Man vill inte ens att de ska köra under bron.