Sveriges bästa kommunslogan har utsetts och den myntades redan på 1950-talet. Det skriver Språktidningen som också arrangerat omröstningen.


Mest läst i kategorin
Det är “I love Hjo” som röstats fram till Sveriges bästa kommunslogan av Språktidningens läsare. Den fick 25 procent av rösterna.
– Den är ovärderlig och tidlös. Den är klar och tydlig. Den är lätt att komma ihåg. Och den visar också att Hjo är en stad som man tycker om, säger kommunfullmäktiges ordförande Michael Kihlström (KD) till Språktidningen.
“I love Hjo” är från 1950-talet och Hjo Tidning började använda den med ett rött hjärta. Kommunen började senare att använda samma slogan.
På andra plats kom “Vild och vacker” (Vilhelmina) och på tredje plats “Här får du livstid” (Fagersta). Läsarna fick också lämna egna förslag och där vann “Har du åkt hit, har du åkt dit” (Kumla).
– Vinnarna visar att lyckade ordvitsar alltid går hem. En bra kommunslogan kombinerar ett träffsäkert budskap om kommunen med en humoristisk knorr, säger Anders Svensson, chefredaktör för Språktidningen i ett pressmeddelande.