Hemtjänsten agerade inte på larm så anhörig fick tillkalla ambulans. Händelsen anmäls nu till IVO. Det rapporterar SVT Nyheter.
Mest läst i kategorin
I juli tryckte en hemtjänstkund i Helsingborg på trygghetslarmet, men larmoperatören lyckades inte få kontakt med personen och skickade då över larmet till hemtjänsten.
Där ignorerade man det första larmet och först efter 1,5 timme, när det andra larmet kom, så åkte man ut till kundens boende. Då hade det gått så lång tid att en anhörig ringt ambulans som förde personen till sjukhus. Det skriver SVT Nyheter Helsingborg.
Händelsen har Lex Sarah-anmälts till Inspektionen för vård och omsorg.
”Att inte agera korrekt på ett larm då kunden inte svarar, ett så kallat tyst larm, är en allvarlig brist då kundens tillstånd är okänt och hen kan vara i behov av omedelbar hjälp”, står det i anmälan.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.