GP kritiserar i en ledare SVT:s kampanj "Höna av en fjäder". Kampanjen hotar den kritiska inställningen som de är till för att värna och att skrämseltaktik är det första steget mot nederlag, heter det.


Mest läst i kategorin
GP:s ledare är signerad Håkan Boström som korthet går ut på att SVT har gått i populisternas fälla.
I ett längre resonemang påpekar att professionell journalistik är helt centralt i ett demokratiskt samhälle men att det nya greppet klampar snett.
Boström reagerar mot att narrativet, med hans egna beskrivning är; att kritik i utlandet bygger på illasinnade kampanjer ohc missförstånd och att det på ett försåtligt sätt omvandlar SVT:s journalistiska uppdrag till att försvara den offentliga bilden av Sverige mot ett diffust hot.
SVT:s marknadschef talar rent ut om att “Sverigebilden” är under attack i intervjun med Resumé, skriver Boström.
Public Service-bolaget kallar den övergripande kampanjen “Har aldrig varit viktigare”, som reklamfilmen är en del av. Boström menar att “sanningen har varit viktig i alla tider och alltid varit hotad. “Att den rådande ordningen är utmanad är inte detsamma som att sanningen är det#.
“Har aldrig varit viktigare” kallar SVT den övergripande kampanj som reklamfilmen är en del av. Sanningen har dock varit viktig i alla tider, och alltid varit hotad. Att den rådande ordningen är utmanad är inte detsamma som att sanningen är det.
GP:s ledare är oberoende liberal.

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+