News55

SVT-kampanj kallas skrämseltaktik i GP-ledare

SVT
Sveriges Television. Arkivbild.
Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 08 okt. 2019Publicerad: 08 okt. 2019

GP kritiserar i en ledare SVT:s kampanj "Höna av en fjäder". Kampanjen hotar den kritiska inställningen som de är till för att värna och att skrämseltaktik är det första steget mot nederlag, heter det.

ANNONS

Mest läst i kategorin

GP:s ledare är signerad Håkan Boström som korthet går ut på att SVT har gått i populisternas fälla.

 

I ett längre resonemang påpekar att professionell journalistik är helt centralt i ett demokratiskt samhälle men att det nya greppet klampar snett.

Boström reagerar mot att  narrativet, med hans egna beskrivning är; att kritik i utlandet bygger på illasinnade kampanjer ohc missförstånd och att det på ett försåtligt sätt omvandlar SVT:s journalistiska uppdrag till att försvara den offentliga bilden av Sverige mot ett diffust hot.

SVT:s marknadschef talar rent ut om att “Sverigebilden” är under attack i intervjun med Resumé, skriver Boström.

Public Service-bolaget kallar den övergripande kampanjen “Har aldrig varit viktigare”, som reklamfilmen är en del av. Boström menar att “sanningen har varit viktig i alla tider och alltid varit hotad. “Att den rådande ordningen är utmanad är inte detsamma som att sanningen är det#.

“Har aldrig varit viktigare” kallar SVT den övergripande kampanj som reklamfilmen är en del av. Sanningen har dock varit viktig i alla tider, och alltid varit hotad. Att den rådande ordningen är utmanad är inte detsamma som att sanningen är det.

 

ANNONS

GP:s ledare är oberoende liberal.

Läs hela ledaren här.

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

ANNONS