SOS Alarm vittnar om ökat tryck på sina operatörer och personer i behov av akuthjälp riskerar att drabbas.
Mest läst i kategorin
Under sommaren och framförallt midsommarhelgen så ökar antalet samtal till nödnumret 112. Dock hör ungefär en tredjedel av samtalen inte hemma hos 112. Detta riskerar att drabba personer som faktiskt är i behov av akut hjälp, det rapporterar SVT. Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm, menar att sol och värme är en av orsakerna till ökningen.
– När det är varmt är det mycket folk ute. Man kanske är ute i skogen och är inte så van vid det, man ramlar och skadar sig på något sätt. Man badar och det kanske händer något eller eldar i naturen, vilket inte är så bra när det här så här varmt.
Ungefär 650 000 samtal som operatörer svarade på ifjol var så kallade fickringningar, alltså samtal av misstag. Den här typen av samtal leder till att svarstiderna blir betydligt längre.
-Utöver de här fickringningarna så har vi vårdbedömningar som visar sig inte vara i behov av ambulans. Det är klart att vi ändå måste göra en intervju för att säkerställa att det inte finns ett ambulansbehov. Det tar tid och då blir svarstiderna i värsta fall längre, säger Skoglund.
Målet är att SOS Alarms svarstid ska ligga på ett genomsnitt på åtta sekunder. Just nu uppnås inte det, utan snittet ligger på 21 sekunder.
– Den är alldeles för lång. Och det kommer inte att bli bättre under sommaren om det fortsätter vara så här bra väder. En varm midsommar bäddar för rekord i antal samtal någonsin. Man kan säkert behöva vänta i minuter, särskilt runt midnatt.
Webbredaktör och skriver med fokus på 55+
Webbredaktör och skriver med fokus på 55+