Mediekrisen kommer att förändra utbudet i tv och radio. Det rapporterar Sveriges Radio.
Mest läst i kategorin
Reklamintäkterna rasar för mediebolagen samtidigt som kostnaderna ökar. I tv-branschen märks de ekonomiska problemen kanske tydligast hos TV4. Populära program som Let’s Dance, Talang, Biggest Loser, Parlamentet, Karl Fredrik på Österlen och Wild kids försvinner ur tablån.
Medierna har genomgått ett “stålbad” under en längre tid men det som nu sker inom tv-branschen kommer att få väldigt stora konsekvenser, menar Dagens Medias chefredaktör Linnea Kihlström. Det kommer att bli fler billiga dokusåpor och färre påkostade dramaserier.
– Vi kommer att få se innehåll som inte kostar lika mycket pengar och det som är dyrast är ju manusbaserat innehåll, så vi kommer att få se mer reality. Sen kommer vi att få se mycket mer lokalt innehåll eftersom den svenska kronan är så svag. Det är dyrt att köpa innehåll, säger hon i Ekonomiekot Extra.
Mediekrisen slår även mot tidningar och radio, som tvingas säga upp personal och lägga ner produktioner.
– Organisationer ska slimmas, kostnader kapas och produktioner skalas bort, både inom och tidnings- och tv-världen, men även här på Sveriges Radio, säger programledaren Hanna Malmodin.
SR ska spara upp mot en kvarts miljard av de årliga kostnaderna och det kommer att märkas både för personalen och lyssnarna.
– Man ska inte tro att vi på Sveriges Radio kan spara så här stora summor utan att det kommer att märkas, säger Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio, och fortsätter:
– Det kommer att försvinna saker i utbudet, i innehållet. Exakt vad vet vi inte riktigt ännu utan det kommer visa sig under tiden när vi jobbar igenom förslag på åtgärder för att lösa det här på bästa sätt.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.