Analytiker: Xbox stärks av jättespelköpet

Phil Spencer, Xbox-chef på Microsoft. Arkivbild.
Phil Spencer, Xbox-chef på Microsoft. Arkivbild.
SpelTT

Microsofts mångmiljarduppköp av speljätten Zenimax stärker företagets position inför det kommande konsolkriget mot Sony.

Analytikern Carolina Milanesi ser uppköpet som ett tecken på att Xbox blivit viktigare för teknikgiganten.

De ökar antalet titlar exponentiellt, säger hon.

Annons

Annons

Microsoft överraskade spelvärlden med att på måndagen presentera sina uppköpsplaner av Zenimax. Företaget i sig kanske klingar obekant för många, men under dess paraply finns jättar som Bethesda ("The elder scrolls") Id Software ("Doom", "Quake"), och en radda halvstora utvecklare som Uppsalabaserade Machinegames, som de senaste åren utvecklat "Wolfenstein"-serien.

Teknikanalytikern Carolina Milanesi vid Creative Strategies säger att uppköpet kortsiktigt blir ett vapen mot Sony i striden kring nästa generation av konsoler, där Microsofts Xbox Series X och Series S går upp mot Playstation 5. Microsoft har trots aggressiva uppköp av spelutvecklare de senaste åren ansetts ligga en bit bakom Sony. Men det kan köpet av Zenimax ändra på.

Jag tycker att det var överraskande, för alla var koncentrerade sig på uppköpsplanerna av Tiktok. Men jag tror inte att det här uppköpet sker i stället för Tiktok, för man vill åstadkomma helt olika saker med dem, och Microsoft skulle ha haft pengar att köpa båda, säger hon.

Fortsätter som tidigare

Hon ser uppköpet på 7,5 miljarder dollar, motsvarande 66 miljarder kronor, i ljuset av Microsofts planer på strömmande molnbaserat spelande, Xcloud, och bolagets satsning på prenumerationstjänster generellt.

Microsoft måste se till att ha nya titlar och hålla folk engagerade. Prenumerationstjänster är väldigt annorlunda mot att bara köpa enskilda spel, så för att kunderna ska fortsätta att tycka att det är värt att fortsätta med prenumerationen så måste man förse dem med material, säger hon.

Milanesi tror inte att uppköpet behöver påverka utvecklarna särskilt mycket, delvis för att många redan är ansträngda till följd av pandemin. På sikt kan det möjligtvis leda till färre nya titlar och fler uppdateringar av befintliga spel, ungefär som säsongerna i bland annat "Fortnite".

Hittills har Microsoft uppgett att studiorna kommer att få jobba ganska självständigt. Om du tittar på hur Microsoft hanterat "Minecraft" så har de inte försökt att förvandla det till ett Microsoftvarumärke. Microsoft har inte utnyttjat det allt för mycket, för det tror jag hade kunnat skada varumärket. Jag kan tänka mig något liknande här, en viss självständighet där kontoren får fortsätta att göra vad de gör bra, att leverera kvalitativa spel.

Annons

Annons

Sony inte glada

Däremot kan utvecklarna komma att få nytta av Microsofts teknik, inom exempelvis AI och framför allt molntjänster, tror Carolina Milanesi.

Spel har blivit viktigare för Microsoft till följd av dess koppling till molntjänster. Det har blivit en del av kärnverksamheten i och med det. Tidigare har det inte gjort det, Xbox har gått okej, men har tidigare ansetts som ett styvbarn som folk undrat varför Microsoft fortfarande sysslar med. Men nu är det tydligare streckade linjer mellan spel och molntjänster, säger hon.

TT: Hur kommer Sony att reagera?

De fokuserar på innehåll och exklusivt innehåll för Playstation 5, så det här kommer inte att göra dem särskilt glada. Men de har fortfarande en stark katalog av varumärken, speciellt kring Marvel ("Spider-Man") och andra titlar.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons