A-
A+

Andra sommaren utan bilträffar: "Katastrof"

En vanlig sommar kan Keijo Hokkanen i Eskilstuna åka på bilträff nästan varje vardag. Arkivbild.
En vanlig sommar kan Keijo Hokkanen i Eskilstuna åka på bilträff nästan varje vardag. Arkivbild.
CoronavirusetTT

Det ser ut att bli ännu en sommar utan bilträffar. För många bilentusiaster betyder det att en viktig social träffyta försvinner. Och för klubbarna en viktig inkomstkälla.

Annons

Annons

Annons

Annons

En vanlig sommar kan Keijo Hokkanen i princip åka på bilträff varje dag om han vill.

På måndagarna brukar vi åka till Westerqwarn, på torsdagarna har vi träff här i Eskilstuna och på helgerna brukar det alltid vara något.

Men förra sommaren blev det ingenting. I stället för Classic Car Week åkte han med sambon och hundarna till Rättvik som en vanligt turist.

Det var jättefint, men man saknar ju att träffa folk. Åka bil kan man förstås fortfarande göra, men det sociala är svårt att ersätta.

I år ser det inte heller så lovande ut. I början av året verkade det hoppfullt, men i takt med att smittspridningen ökat och vaccinprognosen flyttats fram har hoppet om en bilsommar falnat.

"Emotionell katastrof"

Katastrof, säger Kjell Gustavsson om situationen för den svenska bilkulturen. Han har arrangerat bilträffar i över 40 år – bland dem Power Big Meet som är en av de största i världen.

Jag är ordförande för American car club som har 16 000 medlemmar. Vi är till huvudsak finansierade av våra bilträffar och vi har inte fått in en enda krona på ett och ett halvt år.
Det är katastrof. Privat är det en emotionell katastrof. Folk är så deppade att de inte vet var de ska ta vägen.

Han ifrågasätter logiken i reglerna som gör det omöjligt att lagligt arrangera bilträffar.

Varför får Ica och Ikea ha 500–600 bilar på sina parkeringar och vi får inte träffas på ett utrymme som är som hundra fotbollsplaner?

Annons

Annons

Miljardindustri

Carl Legelius, chefredaktör för biltidskriften Klassiker, pekar på att träffarna inte bara är en viktig inkomstkälla för klubbarna utan även för orterna där träffarna anordnas.

I England är det här en erkänd sektor av ekonomin. Klassiska bilar är en mångmiljardindustri, säger han, och berättar om en brittisk studie där man tittat på vad en bilträff med 500–600 bilar genererar för inkomster genom hotell, mat samt reservdelar och verkstadskostnader för att få bilen i trim inför träffen.
Det var en riktig hävstångseffekt.

Han har noterat att det i gengäld jobbas hårt i garagen och att en del av umgänget flyttat till sociala medier.

Umgänget har flyttats lite grann, men det uttrycks ständigt en en sorg över att man inte kan komma ut och träffas. Det är verkligen en välbefinnandegrej för många.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

premium_musicquiz_v1

Är det din tur att vinna?