A-
A+

Annonslyft i tredje kvartalet – valet bidrog

Dagspressens annonsintäkter steg kraftigt under tredje kvartalet. Arkivbild
Dagspressens annonsintäkter steg kraftigt under tredje kvartalet. Arkivbild
EkonomiTT

Annons

Annons

Dagspressens intäkter från annonser från webben, appar och tryckta tidningar lyfte med 11 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period ett år tidigare, enligt branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Annonsering med koppling till valet i september bidrog till utvecklingen.

För tryckta kanaler ökade annonsintäkterna med 9 procent till 458,9 miljoner kronor, medan det för digitala annonsintäkter blev ett lyft på 17 procent till 220,5 miljoner kronor.

”Både den tryckta och digitala annonsaffären växte för sjätte kvartalet i rad. Vi gläds också åt att landsortspressen börjar knappa in på kollegerna i storstäderna när det gäller tillväxten på den digitala sidan", skriver TU:s vd Johan Taubert i en kommentar.

"Samtidigt oroas vi av allt starkare signaler om lågkonjunktur, som förväntas leda till stigande arbetslöshet och än mer ekonomiskt pressade hushåll. Det riskerar att hämma såväl annonsörernas som konsumenternas vilja och förmåga att bidra till finansieringen av fri och oberoende journalistik i Sverige", tillägger han.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.