Elfvings Matblogg
Bättre pommes frites har jag knappast smakat
Ulf Elfving
Annons
Över 18 procent. Så stort bedöms annonstappet bli för nyhetsmedierna i år jämfört med fjolåret, enligt en rapport från Institutet för mediestudier baserat på material från IRM, Institutet för reklam och mediestatistik.
Annonstappet är därmed mycket större för journalistiken jämfört med den totala annonsmarknaden där fallet beräknas landa på tio procent.
Och det ser inte ut att ljusna nästa år heller, även om raset inte bedöms bli lika stort då, enligt Institutet för mediestudier.
Mellan 2008 och 2022 har 7,6 miljarder kronor, i fasta priser, försvunnit i annonsintäkter för svenska nyhetsmedier, vilket motsvarar ett ras på 62 procent.
Annons
Annons
Annons
Annons
Be om att bli uppringd
Genom att klicka vidare så godkänner du att bli uppringd på det telefonnummer du anger.
Mejla oss
Genom att klicka vidare så godkänner du att vi hör av oss på den e-post du anger.