"Är inte med indianen vi ska möta framgångar"

Frölunda skrotar indianen både som klubb- och varumärke. Arkivbild.
Frölunda skrotar indianen både som klubb- och varumärke. Arkivbild.
IshockeyTT

Frölunda kommer att skrota indianen som varumärke och logotyp – men först efter kommande säsong.

Vi vill ha en annan symbol som blir talande kring vem vi är som klubb, säger Mats Grauers, ordförande i Frölunda.

Annons

Annons

Indianen plockas bort först efter den kommande SHL-säsongen som startar på lördag.

Av tidsmässiga och ekonomiska skäl väntar vi ett år till. Men det är nog det svåraste beslut jag tagit som ordförande, säger Mats Gauers.

Beslutet kommer i kölvattnet av sommarens "Black lives matters"-protester där kritiken växte mot namn och logotyper som ses som nedsättande mot den amerikanska ursprungsbefolkningen. Klassiska Washington Redskins, i amerikansk fotboll, beslöt i juli efter påtryckningar från sponsorer att byta namn.

Vi har varit väldigt skonade från påtryckningar från sponsorer och medlemmar. Opinionen runt om i världen påverkar självklart oss, men viktigast har varit hur vi vill möta framtiden. Vi är tämligen övertygade om att idrottsföreningar om 5–10 år inte kommer att associeras med djur eller liknande, säger Grauers.

Kontroversiellt beslut

Beslutet är kontroversiellt då Frölunda haft Indians som namn och logotyp i 25 års tid. Redan i somras när klubben meddelade att man skulle utreda saken väckte det känslor hos många supportrar. Frölundas lagkapten Joel Lundqvist var heller inte pigg på en förändring. För honom representerade indianen en krigare, sade han då till GP.

Precis som Joel säger är det kämparglöd som vi vill att indianen ska representera. Joel har spelat hela sin Frölundakarriär med indianen, och nu får han ett år till, säger Grauers.

Efter beslutet säger Lundqvist så här till GP:

På kort tid har det som jag varit väldigt stolt över att representera svängt om till att medierna dömer ut det totalt.
Men nu ska vi köra den här säsongen – och göra ett bra avslut för indianen.

Lundqvist utvecklar:

Jag har spelat hela min karriär under det här märket – och det är klart att det varit positivt för mig. Men som jag sa innan sommaren också: Saker och ting ändras, du får en annan syn på saker – och det är därför som Frölunda gjort den här analysen.

Annons

Annons

"Väcker känslor"

Men det finns också de som varit för ett namnbyte, exempelvis ståplatssupportrarna i Sektion 84 som menat att indianen inte har något med Göteborg att göra.

Frölunda öppnar för att supportrarna kommer att vara en del i arbetet med att hitta en ny logotyp.

Vi har tittat på en process där vi vill erbjuda delaktighet. Dels från professionell expertis, men framförallt från partners, medlemmar, fans och den egna organisationen, säger Grauers.
Det har funnits grupperingar som har velat återgå till vårt gamla klubbmärke från 1984. Det är lite svart eller vitt – vissa är för och vissa är emot, men så är det. Vi i styrelsen har trots egna känsloinvesteringar tagit ett beslut som vi tror är bäst för framtiden.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons