A-
A+

Belarus äldsta tidning förbjuds

Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko fortsätter att dra åt tumskruvarna för landets få fria medier.
Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko fortsätter att dra åt tumskruvarna för landets få fria medier.
BelarusTT-AP

Annons

Annons

Regimen i Belarus stämplar landets äldsta dagstidning som en extremistorganisation.

Nasja Niva (som betyder ungefär Vårt fält) är sedan tidigare föremål för en rad åtgärder och dess chefredaktör och en reporter sitter inspärrade. På tisdagen – 115-årsdagen för tidningens grundande – olagligförklarades redaktionen av en av landets regimstyrda domstolar.

Det innebär att alla som publicerar eller sprider Nasja Nivas texter och material riskerar upp till sju års fängelse.

Efter förra årets riggade presidentval, massprotesterna som följde och regimens hårda nedslag har de flesta av landets få fristående medier hindrats. Totalt sitter 29 journalister fängslade.

Situationen i Belarus är värre än i Kuba och Iran och börjar närma sig Nordkoreas nivå, säger Andrei Bastunets, ordförande i Belarus oberoende journalistförbund.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.