A-
A+

Bensinskatten kan sänkas mer

Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson. Arkivbild.
Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson. Arkivbild.
EkonomiTT

Sverige kan ha en viss möjlighet att sänka skatten på bensin och diesel med mer än de 1:80 kronor per liter som görs den 1 maj, enligt ett brev från EU-kommissionen.

Dags för finansministern att sätta fart, manar Moderaterna.

Annons

Annons

Nu måste regeringen bara agera, säger partiets ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson.

Enligt vad TT erfar överväger också finansminister Mikael Damberg (S) att skicka in en begäran till EU-kommissionen om att få göra en ytterligare, tillfällig skattesänkning. Det sker samtidigt som regeringen arbetar vidare med sitt förstahandsförslag för att lindra de höga priserna på bensin och diesel som hålls uppe till stor del på grund av Rysslands angrepp på Ukraina.

Har eget förslag

Regeringens eget förslag innebär ett engångsbelopp på en tusenlapp till alla bilägare som kompensation för de höga priserna. De som bor i Norrland, stora delar av landsändan i alla fall, ska få 1 500 kronor.

Men oppositionen i riksdagen har uppmanat regeringen att ligga på i EU och ansöka hos EU-kommissionen om att få sänka skatten till noll, under den miniminivå som satts i EU:s energiskattedirektiv. Regeringen, med press från riksdagen, har redan gått fram med en skattesänkning på bensin och diesel som motsvarar 1 krona och 80 öre per liter från söndag den 1 maj. Med den sänkningen är Sverige nere på miniminivån. Den sänkningen ska gälla i fem månader, till den sista september.

Annons

Annons

Spelar ner

Damberg och statsminister Magdalena Andersson har hittills spelat ner möjligheterna att sänka skatten under miniminivån. De har antytt att det skulle vara svårt att få EU-länderna att ställa sig bakom en sådan begäran från Sverige. Beslut i skattefrågor kräver enhällighet, inget land får säga nej.

Men i ett brev från EU-kommissionen som gick ut i häromdagen till EU-ländernas finansministrar öppnar kommissionen för att ett medlemsland undantagsvis och i exceptionella lägen kan tillåtas gå ner under den lägsta tillåtna nivån för energiskatten på drivmedel.

Det som krävs är en ansökan till kommissionen och därefter tar ministerrådet, där företrädare för samtliga medlemsländer sitter, ställning och säger ja eller nej.

Provocerar

Det som provocerar mig är att regeringen kommer med undanflykter, bara ser svårigheter och verkar motarbeta riksdagens beslut – istället för att se möjligheter, säger Elisabeth Svantesson.

Moderaterna vill att regeringen ansöker om att få ta bort energiskatten helt i tre eller fem månader till att börja med. Består de höga världsmarknadspriserna kan det vara motiverat att ha det längre.

Den ansvarige EU-kommissionären Paolo Gentiloni ber i sitt brev medlemsländerna att noga tänka igenom hur de gör en sänkning för att den ska träffa rätt. Den ska utformas så att den lättar bördan av höga priser för dem som mest behöver det.

Gentiloni betonar att det ska vara tillfälliga sänkningar och att medlemsländerna också måste hålla fast vid EU:s klimatmål och att minska beroendet av fossila bränslen.

Kommissionären påminner om att sänkta energiskatter inte alltid är den bästa vägen att stötta de som lider mest av höga energipriser. Återbetalningar eller tillfälliga stöd kan vara mer lämpliga för att träffa rätt hushåll och/eller företag.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.