A-
A+

Berwaldhallen firar med fanfarer och publik

Britta Byströms verk 'A room of one's own' är skapat som en kommentar till pandemins isolering. Arkivbild.
Britta Byströms verk "A room of one's own" är skapat som en kommentar till pandemins isolering. Arkivbild.
MusikTT

Med fanfarer, uruppföranden, Sverigepremiärer men framför allt publiken på plats arrangerar Berwaldhallen nu Östersjöfestivalen. 1,5 års pandemistängning är äntligen över.

Annons

Annons

Esa-Pekka Salonen leder Radiosymfonikerna under öppningskonserten. Här från tidigare i vår tillsammans med New York Philharmonics. Arkivbild.
Esa-Pekka Salonen leder Radiosymfonikerna under öppningskonserten. Här från tidigare i vår tillsammans med New York Philharmonics. Arkivbild.

Med undantag för några veckor då Berwaldhallen i Stockholm kunde ha en publik på 50 personer i salongen har pandemins konserter strömmats på Berwaldhallen Play eller sänts i Sveriges Radio P2. Även Östersjöfestivalens konserter direktsänds men med rådande restriktioner kan nu 300 personer ta del av de närmast utsålda konserterna på plats.

Publikens och den levande musikens återtåg firas med särskilda glädjefanfarer som framförs live på bland annat Rinkeby torg, i Stadshustornet och på Dramatens terrass.

Öppnar portarna igen

Vi är superglada över att kunna öppna portarna igen. Det är, tycker jag, det största med årets festival, säger Staffan Becker, Berwaldhallens chef.

Pånyttfödelse är ett tema både i musiken och i de strömmade samtal som hålls på olika platser runt Östersjön. Esa-Pekka Salonen, en av festivalens grundare, leder Radiosymfonikerna i öppningskonserten då pianisten Terés Löf tolkar ett utdrag ur Beethovens Pianosonat nr 32. Samma kväll framförs Anders Hillborgs "Kongsgaard Variations" som är inspirerad av just den pianosonaten samt Esa-Pekka Salonens "Fog" som i stället är en spegling av Bach.

Det är ett slags lek med temat "rebirth" att just de här verken får inleda festivalen, säger Staffan Becker.

Annons

Annons

Helt nygjort verk

Pånyttfödelse är ett tema även i Britta Byströms helt nygjorda verk "A room of one’s own" som visas som en film där Malin Broman, Berwaldhallens konsertmästare, är hela orkestern. Hon spelar tre olika instrument, visslar och sjunger. Musiken är komponerad under pandemins isolering och som ett slags kommentar till denna.

Jag ville fokusera på de saker som inte är påverkade av pandemin. I våra egna kreativa rum kan vi fortsätta skapa musik, säger Britta Byström, som samma afton har urpremiär på ännu ett stycke: "Ink-wash on paper", ett slags tonsättning och musikalisk tolkning av konstnären Gunnel Wåhlstrands verk.

Hennes bildvärld kommer också att visas under själva konserten.

Tanken är att det ska uppstå något i mötet, som blir något mer, det blir väldigt spännande att se om vi lyckas.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!