Coronapräglad isbrytarsäsong startar

Isbrytarna Atle, Frej och Oden vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild.
Isbrytarna Atle, Frej och Oden vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild.
TransportTT

Det är en ovanlig isbrytarsäsong som inleds i helgen. Smittspridning ombord på isbrytarna kan orsaka stora störningar i verksamheten, och i förlängningen för fartygstrafiken i Bottenviken.

Annons

Annons

Annons

Annons

Än dröjer det innan Sjöfartsverket räknar med att behöva skicka ut några isbrytare på uppdrag. Men på lördag införs den första av de årliga restriktionerna för vintersjöfarten – den som kör ett fartyg som inte är anpassat för is kan heller inte räkna med att få hjälp av en isbrytare.

Syftet med restriktionen, som kan sägas markera starten på issäsongen, är att se till att fartyg som inte är lämpade för is slutar trafikera det aktuella området. Förutom att minska risken för olyckor innebär det att isbrytarna slipper ge sig ut till havs för att hjälpa fartyg som inte är anpassade för vintersjöfart.

Den mest effektiva och miljövänliga isbrytningen du kan göra är den som inte sker. Det är mycket kraft i maskinerna i isbrytare av den här storleken. När vi trycker på startknappen går det åt mellan två och fyra ton bränsle i timmen, säger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen hos Sjöfartsverket.

Isbrytare i Helsingborg

I väntan på utryckningar har verksamheten fått coronaanpassas. Isbrytaren Oden som ficks ställa in sommarens polarexpedition ligger i Helsingborg istället för i Luleå. Det ska förkorta resvägen till fartyget för personalen, som till stor del kommer från södra Sverige.

På en enhet har personalen gått med på att förlänga sina turer, från de brukliga två veckorna till fyra veckor. Skiften ska heller inte överlappa, utan hela besättningen byts ut efter fyra veckor.

Annons

Annons

Inte bara arbetsplats

Personalen har gjort antikroppstester med jämna mellanrum sedan i våras, och Sjöfartsverket står i kontakt med smittskyddet för att snabbt kunna få tillgång till omfattande testning vid behov.

Sedan kan vi självfallet inte garantera att det blir smittfritt ombord, får man smitta ombord på ett fartyg är det jättesvårt. Blir det spridning kommer det påverka verksamheten, men det finns planer för hur vi ska agera i olika situationer, säger Amund Lindberg.
Det är inte bara en arbetsplats för besättningen, det är deras hem också. Man är ju ombord när arbetsdagen är slut, säger Amund Lindberg.

SMHI:s senaste prognoser indikerar inte att någon is är på väg att lägga sig över Bottenviken. Men Amund Lindberg hoppas att isbrytarna få ge sig ut tidigare än den rekordmilda förra vintern, då den första assistansen skedde i slutet av januari.

Vi som jobbar med isbrytning älskar ju is. Det är inte så att vi önskar svåra isförhållanden, för vi känner ju till konsekvenserna och kostnaderna för industrin. Men sedan är det fruktansvärt vackert med is, det blir en helt annan värld ute till havs, säger Amund Lindberg.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons