A-
A+

Coronastrategin satte Sverige i rampljuset 2020

Satsepidemiolog Anders Tegnell fick stort utrymme i utländska medier 2020, framför allt under våren. Arkivbild.
Satsepidemiolog Anders Tegnell fick stort utrymme i utländska medier 2020, framför allt under våren. Arkivbild.
SverigebildenTT

Annons

Annons

Aldrig tidigare har Sverige fått så mycket uppmärksamhet utomlands som under fjolåret, enligt en ny rapport från Svenska institutet. Hanteringen av coronapandemin drog blickarna till sig under våren och inpå sommaren.

"Varumärket Sverige" ligger precis som föregående år högt på nation brand index: plats 9 av 50 länder. Den högsta rankningen görs av Tyskland, som placerar Sverige på andra plats. I kategorin samhällsstyre lyckas Sverige bäst – framför allt för klimatarbetet, men även insatser för fred och säkerhet och respekt för medborgerliga rättigheter ges gott betyg.

Varumärkeslistan toppas av Tyskland, följt av Storbritannien och Kanada.

Bland publiceringar om Sverige i nyhetsmedier, forum, bloggar och sociala medier syns den största ökningen på engelska, därefter ryska och sedan spanska. Rapporteringen på arabiska minskade däremot.

En förändring senaste året jämfört med tidigare syns i undersökningar av människors uppfattningar. De flesta som förändrat sin bild av Sverige har blivit mer positiva, förutom i de nordiska länderna där trenden är motsatt och fyra av tio har en försämrad bild.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!