A-
A+

Därför stannar "Destinys" miljonpublik

Varje månad loggar tiotals miljoner spelare in för att köra 'Destiny 2'. Pressbild.
Varje månad loggar tiotals miljoner spelare in för att köra "Destiny 2". Pressbild.
SpelTT

Att göra ett spel som säljer bra är en sak. Att göra ett spel där spelarna stannar är något helt annat. "Destiny 2" har i flera år fortsatt att locka miljontals människor.

Nytt innehåll är den största drivkraften, säger exekutive producenten Dan McAuliffe till TT.

Annons

Annons

När nytt material släpps ökar spelarantalet, och hur mycket de spelar ett par veckor, innan det sjunker tillbaka till en slags basnivå, enligt Bunie. Pressbild.
När nytt material släpps ökar spelarantalet, och hur mycket de spelar ett par veckor, innan det sjunker tillbaka till en slags basnivå, enligt Bunie. Pressbild.
Under pandemin har Bungie märkt ett ökat intresse för 'Destiny 2'.
Under pandemin har Bungie märkt ett ökat intresse för "Destiny 2".
'Om kärnan av action och variationen är tillräckligt bra så finns det ingen anledning att spela något annat', säger Dan McAuliffe vid Bungie om 'Destiny 2':s popularitet. Pressbild.
"Om kärnan av action och variationen är tillräckligt bra så finns det ingen anledning att spela något annat", säger Dan McAuliffe vid Bungie om "Destiny 2":s popularitet. Pressbild.
Dan McAuliffe vid Bungie. Pressbild.
Dan McAuliffe vid Bungie. Pressbild.

Det har gått nästan fyra år sedan onlineactionrollspelet "Destiny 2" släpptes 2017. Än i dag beräknas spelet ha hisnande 35 miljoner spelare, enligt analyssajten MMO Population, vilket bara slås av "World of warcraft".

Vissa spelare har varit med sedan det första "Destiny" 2014. Spelen är så kallade games as a service, spel som en tjänst. Det är ett begrepp som innebär en kontinuerlig omsättningsmodell, förklarar Olli Sotamaa, lektor vid Tammerfors universitet.

Det första "Destiny" var ett av de första spelen som introducerade modellen till konsolspelare, även om modellen prövats och varit framgångsrik inom andra områden, säger Sotamaa.

Flera spelarkategorier

Dan McAuliffe vid utvecklaren Bungie tror att det finns två grundförklaringar till "Destinys" popularitet. Det första är själva spelandet i sig – att man gillar känslan i skjutandet. Det andra är den kontinuerliga variationen.

Vi försöker att alltid introducera nya aktiviteter. Om kärnan av action och variationen är tillräckligt bra så finns det ingen anledning att spela något annat, säger han.

Spelarbasen kan delas upp i flera olika kategorier. Det finns de hängivna – kärnan – som sväljer allt innehåll och inte är sena att säga vad de tycker. Sedan finns det mer av en dagdrivartyp, som inte har lika mycket tid utan spelar mer då och då. Därutöver finns det de nya spelarna, de tävlingsinriktade, de som är fokuserade på sin utrustning, och de som letar sig fram och gör lite allt möjligt.

Vi har sett fler "sociala spelare", som försöker att spela med sina vänner, speciellt nu under karantänen, säger McAuliffe.

Hur många som spelar varierar över tid. Det är mer vanligt att man loggar in på kvällar och helger, lov och högtider. Men det som främst påverkar tillströmningen är när nytt material släpps.

Då verkar alla vara lediga, även om det råkar vara klockan 10 på morgonen, säger Dan McAuliffe med ett litet skratt.

Annons

Annons

Livet kommer emellan

Men trots tillväxten är det så klart många spelare som försvunnit längs vägen.

Vi gör mycket forskning om det, det är något som vi är väldigt intresserade av, säger McAuliffe.

Han säger att faktorer i det verkliga livet – som att man börjar högskola, skaffar barn och liknande – är starkt bidragande. Att man helt enkelt inte har lika mycket tid.

Det kan också vara att man är på jakt efter en annan typ av variation, att du börjar spela mer på mobilen, eller att vänner slutar – eller börjar spela något annat, säger han.

Spel som en tjänst har funnits länge inom exempelvis kortspel, och är vanligt i mobil- eller Facebookspel, berättar Olli Sotamaa

Det är en rörelse där man går bort från "köp och släng"-varor till att etablera en pågående och långvarig relation med spelarna. Det är i alla fall det man försöker, säger han.

Modellen gör det möjligt att tjäna pengar på olika sätt. Det kan vara en månadsavgift, eller köp som görs i spelet, exempelvis så kallade mikrotransaktioner, eller att man betalar för en säsong, som ger visst innehåll under kanske ett kvartal.

Lyckas spelbolaget blir det en mer förutsägbar inkomst över tid, där man också kan hålla koll på spelarnas aktiviteter i realtid. För spelare innebär kontinuerligt nytt material, och med gratisspel möjligheten att testa många olika utan att göra dyra engångsköp.

Lockar som gratisspel

"Destiny 2":s spelarbas fortsätter att växa, enligt Bungie. Men hur lockar man folk att gå med i ett fyra år gammalt spel – där alla existerande spelare redan har ett försprång? "Destiny 2" såldes till en början som ett "vanligt spel". Men 2019 gick man över från en betalvariant till att spelet är gratis. Det gjorde att fler som varit intresserade, men inte velat betala pengar, vågat ge spelet ett försök, enligt Dan McAuliffe.

En annan förklaring han ser är återigen det nya materialet, som innebär en chans för nya spelare att hoppa på, då det utformas som fristående och utan krav på förkunskap, men med vissa blinkningar åt dem som följt berättelsen sedan starten.

Det är som att titta på en spinoff-serie, även om du inte sett originalserien, förklarar han.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!