"De har redan förlorat nya spelkriget"

Microsoft satsar på en annorlunda strategi i nästa konsolgeneration jämfört med konkurrenten Sony. Arkivbild.
Microsoft satsar på en annorlunda strategi i nästa konsolgeneration jämfört med konkurrenten Sony. Arkivbild.
SpelTT

Nästa generations konsolkrig inleds inom kort. Men har ena sidan redan förlorat?

Microsoft har gjort ett vägval om vilken målgrupp de vill komma åt, säger Tomas Otterbeck, techanalytiker på Redeye.

Annons

Annons

Det är två stora företag som har vässat teknikvapnen inför den kommande veckans lansering av Playstation 5 och Xbox series X/S. Men även om både Sony och Microsoft konkurrerar om marknadsandelar med sina nya spelkonsoler så gör de det med något skilda strategier.

För Microsoft står spelintäkterna för en mindre andel av bolagets totala intäkter, de här lanseringarna är viktigare för Sony än vad de är för Microsoft, säger Lars-Ola Hellström, techanalytiker på Pareto securities.

Han får medhåll av Tomas Otterbeck på Redeye:

För Sony är det här superviktigt, Playstation är Sonys vinstmaskin. Den största delen av aktievärdet är Playstation.

Abonnemang

Enligt Otterbeck har de båda bolagen tidigare konkurrerat om samma målgrupp. Men efter vad han benämner som en "tokförlust" från Microsofts sida i det förra konsolkriget ser han nu en ny hållning från företagets sida:

Microsoft har insett att det finns två miljarder gamers i världen och vill inte bara komma åt de 150 miljoner som köper en konsol.

Microsofts nya plan är ett abonnemang, Xbox game pass, som erbjuder hundratals spel oavsett om konsumenten äger en Xbox, dator eller mobil. Ett slags Spotify eller Netflix, fast för spel.

För företag är det alltid en fråga om långsiktigt och kortsiktigt, jag tror definitivt det här är rätt steg långsiktigt. Microsoft vet redan att de har förlorat det här konsolkriget så de satsar annorlunda, säger Tomas Otterbeck.

Det är en analys som även Lars-Ola Hellström gör:

Jag tror att Microsoft har en enorm fördel framledes med strömningsteknologin jämfört med Sony, säger han.

Annons

Annons

Bra för branschen

Enligt Otterbeck skulle en större inriktning mot prenumerationstjänster och strömning kunna gynna branschen i stort, på samma sätt som mikrotransaktioner och nedladdningsbara tillägg har gynnat företagen ekonomiskt hittills.

För branschen har de större variationerna av affärsmodeller varit bra, det har minskat risken och gjort att företagen får mer återkommande intäkter, säger han.

Vilket företag som går segrande ur det kommande konsolkriget, och i förlängningen den ännu viktigare kampen om spelarna, vill varken Otterbeck eller Hellström rista in i sten. Otterbeck påpekar också att Nintendo fortsätter gå starkt med sin Switch-konsol:

De har en lite annan målgrupp än Microsoft och Sony, men ser man på försäljningssiffrorna så går de väldigt starkt. Switch har varit den snabbast säljande konsolen denna generation.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons