A-
A+

"Det fanns inget liv att rädda"

Mats Brantsberg, Örebro kommun, Per-Ove Staberyd, brandchef och Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i polisregion Bergslagen.
Mats Brantsberg, Örebro kommun, Per-Ove Staberyd, brandchef och Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i polisregion Bergslagen.
OlyckorTT

Samtliga nio personer ombord omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats.

Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig på planet, som havererade bara sekunder efter start.

Det fanns inget liv att rädda, säger brandchefen på presskonferensen.

Annons

Annons

Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats, dagen eter olyckan som kostade nio människor livet.
Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats, dagen eter olyckan som kostade nio människor livet.
En flagga på halv stång vid flygplatsen i Örebro. Nio personer dog i torsdagens olycka.
En flagga på halv stång vid flygplatsen i Örebro. Nio personer dog i torsdagens olycka.

Direkt när larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka, säger Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i Bergslagen, på presskonferensen som inleddes klockan tio på fredagen.

Vår uppgift var att stödja räddningstjänsten, ett samarbete som fungerade väl på plats. Det var väl uppstyrt. Vi kan se att det gick så väl det någonsin kunde göra under så här tragiska omständigheterna, säger Niclas Hallgren.

Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission berättar att man nu arbetar med att säkra platsen på all möjlig data och information för att kunna utreda händelseförloppet.

Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hänt, säger Swaffer.

Kraschade strax efter start

Det rör sig om bara några få sekunder mellan avfart och krasch, enligt den data som hittills kunnat utläsas.

Det kom upp i luften, sedan dröjer det inte många ögonblick innan det avviker från kurs, svänger runt och med kraftig vinkel ned mot marken kolliderar, säger Peter Swaffer.

Per-Ove Staberyd, brandchef på Nerikes brandkår, berättar att insatsen när det gäller släckningsarbetet av planet som fattade eld vid nedslaget gjordes av flygplatsens egen räddningsorganisation.

Det som är bra är att räddningspersonal på flygplatsen gjorde ett väldigt bra jobb. När vi kom fram var flygplanet släckt, och det var bra för oss. Vi hade tydlig hjälp för att hitta rätt och ut där flygplanet låg. Känns skönt att de rutinerna fungerat, säger han.

När räddningstjänsten nådde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.

Möjligheterna för oss att rädda liv är i stort sett noll när vi kommer fram. Planet har brunnit och är deformerat, säger han.

Annons

Annons

"Tankarna går till Umeå"

Polisen ska nu utreda om det finns några rättsliga påföljder som är aktuella efter kraschen.

Vi har redan när vi var på plats initialt börjat samla in vittnesuppgifter och ser till att säkerställa den tekniska information som finns för att möjliggöra ett bra utredningsarbete, säger Niclas Hallgren.

På torsdagskvällen började polisen jobba utifrån brottsrubriceringen framkallande av fara och vållande till annans död.

Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha något att jobba efter. Jag kan inte gå in på vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, säger Niclas Hallgren.

Flygolyckan i Örebro påminner om en liknande olycka som inträffade i Umeå 2019, och den senare har används av polisen i olycksfallsövningar.

Men Niclas Hallgren vill understryka att polisens arbete nu enbart är inriktat på torsdagens olycka.

Tankarna går till Umeå, och den händelsen där har vi som scenario när vi har övat. Men nu jobbar vi förutsättningslöst med den här händelsen, vi drar inga paralleller i övrigt till Umeå, säger han.

Samtalstelefon

Örebro kommuns säkerhetschef, Mats Brantsberg, berättar att kommunen var snabbt på plats.

Vi åkte ut direkt, framför allt vår posomverksamhet, alltså kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltså även vänner och bekanta som är i chock, säger Mats Brantsberg.

Kommunen har nu inrättat ett särskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.

När människor är i chock behöver man ofta någon att prata med, det är det viktigaste.

Han bedömer att händelsen kommer att påverka staden under lång tid.

Jag tror att det känns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det är en stad i sorg. Det är något vi kommer att få bära med oss länge.

Planet ska bärgas

Statens haverikommissions nästa steg är att bärga flygplanet så snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i Strängnäs. Först där blir det möjligt att undersöka om det minneskort som finns i planets GPS-system fortfarande är intakt.

Vi rör oss sakta och jobbar utifrån och in. Nedslagsplatsen är dränkt av flygfotogen, så vi måste transportera planet för att kunna lossa på enheterna i en säker, lugn och trygg miljö, säger avdelningschef Peter Swaffer.

Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, var planet av modell DHC-2 turbo beaver.

Örebro fallskärmsklubb hade hyrt in det från Skåne. Vanligtvis hoppar man mest fallskärm på helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, säger hon.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Spara 100 kronor på ett helår – ingen bindningstid!