E-handlare prisgranskas efter Black Friday

Konsumentverket har inlett fyra tillsynsärenden gällande vilseledande prismarknadsföring i samband med Black Friday. Arkivbild.
Konsumentverket har inlett fyra tillsynsärenden gällande vilseledande prismarknadsföring i samband med Black Friday. Arkivbild.
EkonomiTT

Annons

Annons

Annons

Annons

Konsumentverket har öppnat fyra tillsynsärenden gällande de fyra bolagen Bangerhead, Cervera, Gardenstore och Lyko efter reaveckan Black Week, rapporterar Ekot. Ärendena rör vilseledande prismarknadsföring i företagens e-handel.

Utifrån det material som vi har, skärmdumpar från deras marknadsföring på Black Friday, och prishistorik från prisjämförelsesajt, så ser det inte bra ut, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket till Ekot.

Under reaveckan utökade Konsumentverket sina granskningar av företagens prissättning och resultatet av den stora undersökningen ska presenteras i januari.

Det var 40 000 produkter som var aktiverade, och i det här ärendet ser vi att det finns ett tiotal och några av dem har varit fel, att de var med i kampanjen. Så det måste vi se över och hur kan vi rätta till det här i framtiden och säkerställa att det inte händer igen, säger Rickard Lyko, vd på Lyko, till radion.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons