A-
A+

Embracer tror 2021 blir ännu bättre

Spelandet har ökat i pandemin, vilket gett klirr i kassan för bolag som Embracer. Arkivbild
Spelandet har ökat i pandemin, vilket gett klirr i kassan för bolag som Embracer. Arkivbild
EkonomiTT

Den Karlstadsbaserade spelkoncernen Embracer befinner sig mitt i en historisk fas av tillväxt och framgångar i pandemins spår.

Och det blir ännu bättre 2021, tror vd:n och grundaren Lars Wingefors.

Annons

Annons

Vi tror att det finns en god efterfrågan på de spelen vi har och de vi släpper nästa räkenskapsår, säger Lars Wingefors sedan han presenterat ett vinstlyft på 40 procent för det tredje kvartalet i Embracers brutna räkenskapsår.

Nästa räkenskapsår inleds i april. Och han ser särskilt fram mot lanseringar planerade till hösten.

Jag tror att folk kommer att fortsätta spela oavsett om det är pandemi eller inte. Sedan kanske de spelar lite mindre. Förhoppningsvis går de ut och leker lite mer och träffar varandra – men sedan går de säkert tillbaka och spelar, säger Wingefors.

En rejäl injektion

Med spelframgångar som Darksiders och World War Z i portföljen och en förvärvsoffensiv har Embracer vuxit till en allt mer betydande aktör på den globala spelmarknaden – som i sin tur fått en rejäl injektion av nedstängningar och restriktioner i pandemin. Men enligt Wingefors ska man vara ödmjuk då Embracers marknadsandel globalt bara ligger på omkring 1 procent.

Så sent som i februari i år slog Embracer till med tre nya stora förvärv för upp till 2,5 miljarder dollar, vilket emottogs positivt av marknaden. Den redan hajpade aktien fick en rejäl skjuts uppåt.

Med torsdagens delårsrapport fortsätter aktiekursen mot nya rekord. Hittills i år har aktien därmed lyft 31 procent efter kursrallyt på 180 procent under 2020.

Detta innebär att den som köpte en Embracer-aktie för tio kronor för fyra år sedan i dag kan sälja den för nästan 260 kronor.

Annons

Annons

Siktar på finbörsen

I torsdagens delårsrapport meddelar styrelsen att siktet nu är inställt på börsen finrum i stället för den så kallade First North-listan – om 18-36 månader.

Det går ju att forcera saker snabbare. Men jag är mån om att behålla vår kultur och göra saker med kvalitet, säger Lars Wingefors.

Han tillägger att det finns ett antal faktorer som måste komma på plats, bland annat rutiner och processer för att rapportera om verksamheten enligt de striktare redovisningskraven som gäller för notering på en reglerad marknad.

TT: Är det självklart att det blir Stockholmsbörsen?

Det känns naturligt. Jag är nyfiken på andra platser också, men jag är ganska övertygad om att vi kommer överens med Stockholmsbörsen.

TT: Spotify gick ju till New York-börsen?

Ja, det gjorde de. Jag noterade det. Men vi är inte Spotify. Vi är bara ett litet bolag från Värmland, säger Wingefors.

Bolaget är dock inte så litet längre, med ett marknadsvärde på över 100 miljarder kronor och över 5 700 medarbetare i 40-talet länder.

Och det finns goda förutsättningar för att det kan växa ännu mer. Embracer är just nu är iblandat i fler dialoger om förvärv och fusioner än någonsin tidigare, enligt Wingefors.

Vi har ett starkt eget kassaflöde. Vi hade 300 miljoner kronor över det här kvartalet efter investeringar i vår växande spelportfölj, säger Wingefors om stridskassan.

Grundbulten för förvärvsoffensiven består dock av kapital som hämtats in från pensionsfonder som AMF och de svenska AP-fonderna, men även av bland annat Kanadas Pensionsfond.

Jag letar efter duktiga entreprenörer, som driver betydande verksamheter – ganska stora bolag. Det blir nya operativa grupper. Sedan letar de i sin tur efter duktiga kreativa spelutvecklare, men även mindre spelpublicister, säger Wingefors.

Fokus är på västvärlden.

Nord- och Sydamerika och Europa, även Östeuropa. Vi har inte varit så aktiva i Asien. Det kanske kommer en dag, men nu är vi inte det.

"Ett ganska enkelt trick"

En viktig faktor bakom framgångarna är enligt Wingefors att inte krångla till det.

Vi gör inte saker så himla svåra och kommer bra överens med duktiga människor. Strategin har varit framgångsrik och vi köper framgångsrika bolag.
Det är ju ett ganska enkelt trick, att köpa framgångsrika bolag och entreprenörer och låta dem göra det de är duktiga på.

Och han tror att spelandet etablerat sig som ett nytt sätt att umgås i pandemin.

Pandemin har varit ett lyft för spelbranschen. Framförallt har "gaming" etablerat sig som en viktig social kanal, där man kan umgås med vänner och familjen digitalt – på ett positivt sätt.
Jag tycker att andra sociala medier kan vara väldigt destruktiva och polariserande.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss