A-
A+

Facket ska hålla extra koll på tågutmanare

Fler bolag kommer att köra tåg mellan Stockholm och Göteborg i sommar. Arkivbild.
Fler bolag kommer att köra tåg mellan Stockholm och Göteborg i sommar. Arkivbild.
ResorTT

Fler ska välja tåget före bilen. Devisen är inte ny. Flixtrain hoppas ändå kunna göra den till verklighet genom att pressa priserna.

Affärsmodellen innebär att vi kommer att lägga extra fokus på att se till att de anställdas villkor upprätthålls, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman vid fackförbundet Seko.

Annons

Annons

Annons

Annons

Från och med onsdagen går det att boka biljetter på sträckan Göteborg–Stockholm. Tågen börjar rulla den 6 maj, men planen var egentligen att det hela skulle vara i gång vid det här laget.

Tanken var inledningsvis att lansera för ett år sedan. Då sköt vi upp det till hösten på grund av pandemin, men vi behövde återigen flytta fram lanseringen. Nu tror och hoppas vi att det kommer att ljusna framåt, säger Peter Ahlgren, vd för Flixtrain i Norden.

Planerar fler rutter

Ahlgren säger att företaget har planer på att lägga till Malmö som destination i framtiden, men att det är ett år bort. Pandemins påverkan på resandet är en nyckelfaktor.

Vi är inte ute efter att bara ta passagerare från våra konkurrenter, utan folk som normalt sett åker bil. Att de kanske väljer tåget nu. Det får vi hoppas på.

Flixtrain, med rötter i Tyskland, kör även bussar och har en affärsmodell där resenärer betalar extra för en specifik plats och extra bagage. Men enligt Ahlgren är stämpeln lågprisbolag missvisande:

Frågan borde snarare vara varför konkurrenterna är så dyra. Vi tummar inte på komforten. Det är nyrenoverade tåg, det finns internet, eluttag, toaletter och så vidare.

Annons

Annons

Extra koll från facket

Att bolaget skulle spara in slantar genom dåliga villkor för de samarbetsföretag som står för personalstyrkan på tågen avfärdar Ahlgren också:

Vi arbetar bara med bolag som har kollektivavtal, både på tågsidan och på bussidan.

Enligt Thomas Gorin Weijmer på Seko, som företräder tågpersonalen, kräver Flixtrains metod – att bemanningen läggs ut på entreprenad – hårdare bevakning från fackets håll.

Vi föredrar ju operatörer som driver sin egen trafik, så den affärsmodell som Flixtrain valt innebär att vi kommer att lägga extra fokus på att se till att villkoren upprätthålls.

Det kollektivavtal som Seko har med företaget som bemannar Flixtrains tåg har kompletterats för att att villkoren ska vara i paritet med andra bolag.

Det är klart att om man har som utpräglad målsättning att bli billigast så måste vi veta hur bolaget ska göra. Om man försöker pressa priserna på bekostnad av personalen, ja, då är det ett problem, säger Thomas Gorin Weijmer.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova på vårt medlemskap för endast 19 kr