"Fall guys" får världen på fall

'Fall guys' har snabbt blivit ett fenomen i spelvärlden. I en kamp mot 59 motståndare gäller det att ta sig igenom ett antal banor för att till slut vara den sista som är kvar. Pressbild.
"Fall guys" har snabbt blivit ett fenomen i spelvärlden. I en kamp mot 59 motståndare gäller det att ta sig igenom ett antal banor för att till slut vara den sista som är kvar. Pressbild.
SpelTT

De springer, snubblar och faller i slajm.

Gelébönorna i battle royale-fenomenet "Fall guys" har tagit världen med storm.

Det har varit överväldigande, säger spelutvecklaren Megan Ralph vid Mediatonic.

Annons

Annons

Det finns totalt 25 olika banor, uppdelade i hinderbanor, överlevnad, lagtävlingar och en final. Det gäller generellt att vara i de övre två tredjedelarna av resultattabellen för att ta sig vidare till nästa bana, med ett krympande antal motståndare. Pressbild.
Det finns totalt 25 olika banor, uppdelade i hinderbanor, överlevnad, lagtävlingar och en final. Det gäller generellt att vara i de övre två tredjedelarna av resultattabellen för att ta sig vidare till nästa bana, med ett krympande antal motståndare. Pressbild.
'Fall guys' har blivit populärt bland spelare som filmar sitt spelande via nätet. Sju miljoner har köpt spelet på pc-plattformen Steam, medan det beskrivs som det mest nedladdade spelet till prenumerationstjänsten Playstation Plus. Pressbild.
"Fall guys" har blivit populärt bland spelare som filmar sitt spelande via nätet. Sju miljoner har köpt spelet på pc-plattformen Steam, medan det beskrivs som det mest nedladdade spelet till prenumerationstjänsten Playstation Plus. Pressbild.
Megan Ralph har ansvarat för designen av banorna i 'Fall guys'. Pressbild.
Megan Ralph har ansvarat för designen av banorna i "Fall guys". Pressbild.
Joe Walsh har titeln speldesigner på brittiska Mediatonic. Pressbild.
Joe Walsh har titeln speldesigner på brittiska Mediatonic. Pressbild.

Sextio små runda figurer –styrd av varsin spelare via nätet – står vid startlinjen. När skottet går rusar de alla mot målet, genom en färgglad hinderbana. Det gäller att inte vara i den tredjedelen som kommer sist för att gå vidare till nästa nivå. Målet är att vara den sista som är kvar, och knipa den åtråvärda kronan.

Förutom hinderbanor kan tävlingarna vara allt från att hålla balansen på en cylinder till att i lag samla flest ägg i eget bo.

Vi ville göra ett ickevåldsamt flerspelarspel som lockade en ny typ av spelare, som gillar att spela något med sina vänner och som inte är superblodigt. Det kändes som ett område med potential, berättar Joe Walsh, speldesigner vid brittiska Mediatonic.

Inspirerat av tv-tävlingar

Skaparna inspirerades av tv-tävlingar som hemlandets "Total wipeout" och japanska "Takeshi's castle".

Jag har alltid velat vara med dem, men jag vill inte slå mig fruktansvärt. Och det roliga med ett tv-spel är att vi kan skruva upp allt ytterligare ett snäpp, för att göra den bästa tv-tävlingen som världen någonsin sett, säger Walsh.

Och satsningen verkar ha gått hem. "Fall guys" har köpts av sju miljoner spelare via Steam sedan det släpptes 3 augusti. Det är också det mest nedladdade spelet via Sonys prenumerationstjänst Playstation Plus.

Det har varit överväldigande. Vi får nya siffror varje dag, och fler människor som upptäckter det som vi aldrig trodde skulle spela det, säger Megan Ralph, som ansvarat för spelets banor.

Annons

Annons

Fotbollstjärna jublade

Spelet har också strömmats i massor och är den senaste månaden det tredje mest sedda spelet på Twitch. Ett tag var "Fall guys" till och med i topp, då det tillfälligt tog förstaplatsen från "League of legends", enligt trafiksajten Sully Gnome.

Jag såg ett klipp på (fotbollspelaren) Sergio Agüero, som är en anfallare i Manchester City, som spelade fotbollsbanan i vårt spel. När han gjorde mål jublade han som om han vunnit Champions League. Det klippet blev viralt och blev starten till övergången från spelvärlden till ett globalt fenomen, säger Joe Wash.

Spelet har utvecklats av en ganska liten grupp människor – cirka 25 personer – under två års tid. Att få fysiken att fungera – för 60 spelare samtidigt, har varit svårt.

Vi har tjänat på att vara en liten grupp unga personer, som ville ta den här omöjliga idén och se vad vi kunde göra med den. Och det lönade sig till slut. Jag har jobbat på större spelföretag, och tror inte att de skulle ha tagit den här chansen, säger Ralph, och Walsh fyller i:
Hade vi vetat hur svårt det är hade vi nog aldrig startat det, men det kom till den punkten att "vi är halvvägs nu, vi kan lika gärna försöka".

Ny säsong

Men att få till en succé är en sak – att behålla intresset något helt annat. Utvecklingsgruppen har fördubblats, och planen är att anställa ännu fler. Joe Walsh tror på nytt innehåll och variation.

Vi kommer att släppa en säsong med medeltidstema i oktober, som vi tror kommer att hålla spelet fräscht. Det andra är nya intressanta spellägen, som att tävla i lag, som jag tror är nyckeln för att få människor att återvända. till "Fall guys" under lång tid framöver.

"Fall guys" finns till Playstation och pc.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons