A-
A+

Färre handlar – både i butik och digitalt

Svenskar handlar allt mindre både på internet och i fysiska butiker. Nivåerna är dock inte lika låga som i början av pandemin.
Svenskar handlar allt mindre både på internet och i fysiska butiker. Nivåerna är dock inte lika låga som i början av pandemin.
EkonomiTT

Omsättningen för svensk e-handel fortsätter nedåt och minskade med åtta procent under maj, visar Svensk Handels e-handelsindikator.

Annons

Annons

De tre föregående månaderna var ännu rödare för branschen, i snitt minskade omsättningen med 16 procent per månad.

Dagligvaruhandeln däremot ser ökade intäkter och rapporterar att försäljningen ökade med 4,0 procent under maj, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex. Det beror dock på ökade livsmedelspriser. Prisutvecklingen på livsmedel går snabbare nu än på 30 år och uppgick under månaden till 8,8 procent och räknar man bort prisökningen så backar försäljningen med 4,4 procent.

Det som sticker ut i dagligvaruindexet är att försäljningen i e-handeln, som i och för sig bara utgör 4,5 procent av dagligvaruhandeln, minskade med 26,8 procent i maj. Hemleveranserna minskade med 16,8 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent.

"E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer men ligger fortfarande markant högre än före pandemin", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.