A-
A+

FI tar tuffare tag mot överskuldsättning

Nu skärper Finansinspektionen tagen mot överskuldsättning. Arkivbild.
Nu skärper Finansinspektionen tagen mot överskuldsättning. Arkivbild.
EkonomiTT

Överskuldsättning – ett jätteproblem. Nu förtydligar Finansinspektionen sin tolkning av kreditgivares ansvar vid långivning och kreditprövning.

Annons

Annons

Finansinspektionens styrelse har förtydligat sina allmänna råd om konsumentkrediter, berättar Susanna Grufman, biträdande generaldirektör för Finansinspektionen, FI.

Vi vill förtydliga vår syn på kreditgivarens ansvar, och vilka uppgifter en långivare behöver ta in vid kreditprövning. Vi försöker helt enkelt genom vägledningen begränsa långivningen till dem som inte borde ha beviljats lån, säger hon.

De allmänna råden gäller alla konsumtionskrediter som beviljas av exempelvis banker, kreditmarknadsbolag, betaltjänstföretag och institut för elektroniska pengar från den 1 november. Totalt rör det sig om cirka 300 företag, enligt Susanna Grufman.

Överskuldsättning stort problem

Vi har sett att nästan fem procent av alla nya lån hamnar hos inkasso inom fem månader. För ungdomar är den siffran ännu högre, hela åtta procent, säger hon och understryker att överskuldsättningen är bland de mest prioriterade områdena hos myndigheten.

Därför skärper FI till tonen mot långivarna i sina allmänna råd, och förtydligar hur långivningen bör gå till. Dels ska kreditgivaren enligt myndighetens allmänna råd visa omsorg om konsumenten, och utgå från konsumentens behov och förutsättningar vid långivningen.

I vissa fall innebär det att avråda från krediten, säger hon.

Dessutom ska tillräckligt med uppgifter tas in vid kreditprövningen, förklarar hon. Det handlar om vilken slags sysselsättning låntagaren har, inkomst, utgifter, skulder och eventuella borgensåtaganden. Uppgifterna bör dessutom kontrolleras i högre utsträckning än idag, enligt FI. I nästa steg bör man bedöma konsumentens betalningsförmåga för den sökta krediten.

Kanske kan man undra om det där med "omsorg om konsumenten" ger utrymme för olika tolkningar. Den som är i ekonomisk knipa, och ansöker om ett lån, kanske tycker att omsorg innebär att bevilja lånet så att låntagarens behov kan tillfredsställas omedelbart. Kanske har långivaren samma åsikt.

Här har långivaren ett ansvar, och ska ta hänsyn till återbetalningsförmågan. Kanske även avråda, om till exempel det är en lång kredit för en vara med kort livslängd, säger Grufman.

Annons

Annons

Skarpa allmänna råd

De allmänna råden har Finansinspektionens tagit fram utifrån reglerna i Konsumentkreditlagen.

Vi förväntar oss att företagen följer de allmänna råden.
De allmänna råden är inte bindande som lag, men det är vår tolkning av lagen. Vi kan utfärda sanktioner utifrån lagen, säger Susanna Grufman.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!