A-
A+

Fit for 55 – klimatformen ska slipas i EU

Skorstenar vid ett värmekraftverk i tyska Berlin. Under onsdagen ska EU-kommissionen presentera en rad nya förslag för att hantera klimatförändringarna. Arkivbild.
Skorstenar vid ett värmekraftverk i tyska Berlin. Under onsdagen ska EU-kommissionen presentera en rad nya förslag för att hantera klimatförändringarna. Arkivbild.
EUTT:s korrespondent

Målen är redan satta. Nu är det frågan om hur EU-länderna ska nå sina utlovade utsläppsminskningar till 2030 och 2050.

I dag kommer planen i Bryssel.

Annons

Annons

Nederländske Frans Timmermans är EU:s 'klimatgeneral', med ansvar för att leda försöken att nå ett klimatneutralt EU år 2050. Arkivbild.
Nederländske Frans Timmermans är EU:s "klimatgeneral", med ansvar för att leda försöken att nå ett klimatneutralt EU år 2050. Arkivbild.

Efter mängder av synpunkter och påtryckningsförsök in i det sista ska EU-kommissionens klimatansvariga ta till orda vid lunchtid. På en presskonferens i Bryssel ska då sju kommissionärer, med ordförande Ursula von der Leyen i spetsen, presentera ett gigantiskt klimatpaket, döpt till Fit for 55.

Allt är till för att nå två av huvudmålen i EU:s nya klimatlag: nollutsläpp år 2050, via en 55-procentig minskning av utsläppen år 2030, jämfört med 1990 års nivåer.

Tolv förslag

För att komma fram krävs rejäla omställningar.

Men i slutet av den här förändringen kommer vår ekonomi att se mycket bättre ut och vi kan få klimatkrisen under kontroll. Och det är själva poängen, sade kommissionens klimatansvarige viceordförande Frans Timmermans i en intervju med den amerikanska tv-kanalen CNN i förra veckan.

Upp till tolv omfattande förslag är att vänta, allt från helt nya bitar till ändringar och tillägg till nuvarande klimatregler.

Annons

Annons

Bensinstopp?

Bland annat föreslås skapandet av en sorts klimattull – förkortad CBAM på engelska (climate border adjustment mechanism) – som ska läggas på ett antal utvalda varor som importeras från länder med lägre ambitioner på miljöområdet.

Andra åtgärder är ändringar i handeln med utsläppsrätter, för att även få in sjötrafik, vägtransporter och byggande. Nya utsläppsgränser väntas i praktiken innebära förbud för försäljning av nya bensin- och dieselbilar, sannolikt från år 2035.

Nya målsättningar ska också sättas upp när det gäller hur stor del av energin som ska vara förnybar, både allmänt och när det gäller olika drivmedel.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Spara 100 kronor på ett helår – ingen bindningstid!