Fler bilar trots mer hemmajobb

Rekordmånga begagnade bilar säljs just nu. Arkivbild.
Rekordmånga begagnade bilar säljs just nu. Arkivbild.
EkonomiTT

Antalet bilar på svenska vägar har ökat under pandemin – trots att fler jobbar hemma.

Oroande, tycker Naturskyddsföreningen.

Annons

www.krisinformation.se

Annons

www.krisinformation.se
Under mina tio år i branschen har jag aldrig upplevt något liknande, säger Daniel Odsberg på Kvdbil, en handelsplats för begagnade bilar.

Ny statistik visar försäljningen i hela landet under det tredje kvartalet i år. Ökningen jämfört med samma kvartal förra året var drygt åtta procent. Över 393 000 begagnade bilar bytte ägare, vilket är nytt rekord.

Bakom den ökade försäljningen står framför allt kvinnor och storstadsbor.

Kvinnor bakom ökningen

Daniel Odsberg ser en tydlig förklaring: pandemin.

Det kan inte vara något annat. Många hushåll har behövt anpassa sin ekonomi. Och fler åker i privata fordon för att minska smittspridningen. Då är det naturligt att de största ökningarna sker i grupper som vanligtvis reser mer kollektivt, säger han.

Annons

Annons

Stor andel dieselbilar

Nio av tio sålda begagnade bilar går fortfarande på bensin eller diesel. Dieselbilar ökade starkt i statistiken.

Det kan bero på att många företag i våras valde att avvakta med att byta ut sina leasingbilar på grund av den ekonomiska osäkerheten, säger Daniel Odsberg.

Försäljningen av nya bilar är ungefär densamma som före pandemin. Och eftersom marknaden för begagnat samtidigt ökar innebär det att antalet bilar på de svenska vägarna faktiskt har ökat med 50 000 det senaste året, enligt Transportstyrelsen – trots att många arbetar hemifrån och rör sig mindre i samhället.

Vanor består

Daniel Odsberg tror att ökningen består.

Folk vänjer sig vid att åka bil. När du vant dig vid den friheten är det svårt att gå tillbaka.

Det tror David Kihlberg, chef för klimatavdelningen på Naturskyddsföreningen, också. Han menar att minskat, inte ökat, bilåkande krävs för att klara klimatomställningen.

Det är oroande att vi nu riskerar att skapa ohållbara vanor som lever kvar länge efter corona. Politikerna borde hjälpa till att etablera hållbara vanor, som ökad kapacitet i kollektivtrafiken, underlättande av distansarbete och cykelfrämjande insatser, säger han.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons