A-
A+

Fox News stäms av rösträkningsbolag

En rösträkningsmaskin från Dominion voting systems. Arkivbild.
En rösträkningsmaskin från Dominion voting systems. Arkivbild.
USATT-Reuters

Dominion voting systems stämmer mediebolaget Fox News i USA på närmare 14 miljarder kronor. Stämningen rör Fox rapportering om att presidentvalet 2020 påstods vara riggat.

Annons

Annons

Nyhetsbolaget Fox News uppges, falskeligen, ha sagt att Dominion voting systems påverkade valutgången för att förbättra sitt ekonomiska värde.

Förtalsstämningen är inlämnad till en domstol i delstaten Delaware.

Tidigare har Dominion stämt förre presidenten Donald Trumps advokat Sidney Powell och Trumps personlige advokat Rudy Giuliani i samma ärende.

Dominion hävdar att Fox News försökte locka tittare som var lojala mot Trump genom att förstärka de falska anklagelserna om att Dominions valsystem ändrade rösträkningen.

"Desinformationskampanjen som drevs mot oss har orsakat svåra skador och underminerat tilltron till demokratiska institutioner i USA", skriver Dominion i stämningen.

Fox News försvarar sig i ett uttalande:

"Fox News media är stolt över vår valrapportering 2020, som följer en tradition (av hög standard) i amerikansk journalistik", skriver Fox News som ägs av bolaget Fox.

Dominion framställer bland annat både hård- och mjukvara till röstmaskiner.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!