Elfvings Matblogg
Årets fattigaste dag - då fyllde seniorerna krogen
Ulf Elfving
Alla Sjöfartsverkets isbrytare utom en har nu tagits i bruk för säsongen. Men den milda väderleken innebär att arbetsbelastningen är relativt låg.
Annons
Annons
Isbrytarsäsongen har hittills varit lugn till följd av att temperaturen sjunkit till jämförelsevis få minusgrader.
Vi borde ha legat på omkring minus 10, 20 eller 35 dagtid och någon natt med minus 30 i Norrbottens kustland, men det har vi inte haft än, säger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Av dem fem isbrytarna assisterar tre – Ale, Frej och Ymer – mestadels sjöfarten vid farlederna kring Umeå medan Atle används uppe i Bottenviken.
Det femte fartyget, Oden, befinner sig ännu på ett varv i Landskrona efter en reparation men är nu i princip klar och kommer att lämna skånskt vatten under fredagsdygnet.
Det innebär att flottan snart är samlad igen, säger Amund Lindberg.
I takt med att isläggningen ökar ska isbrytarna enligt plan röra sig längre söderut. Frågan är dock hur det blir med isen om inte kylan ger sig till känna på allvar.
Fortsätter det så här lär detta inte bli en av de vintrar där vi har flest assistanser, säger Amund Lindberg.
Annons
Annons
Be om att bli uppringd
Genom att klicka vidare så godkänner du att bli uppringd på det telefonnummer du anger.
Mejla oss
Genom att klicka vidare så godkänner du att vi hör av oss på den e-post du anger.