A-
A+

Galna bergochdalbanor i "Park beyond"

'Park beyond' ska locka spelare med överdrivna åkattraktioner. Att 'omöjligfiera' allt har varit ett mantra under utvecklingen. Pressbild.
"Park beyond" ska locka spelare med överdrivna åkattraktioner. Att "omöjligfiera" allt har varit ett mantra under utvecklingen. Pressbild.
SpelTT

Spel handlar om att göra det omöjliga, men så kallade managementspel brukar ändå hålla sig hyfsat inom realismens gränser. Nöjesparksbyggaren "Park beyond" är dock ett undantag.

Vi ger spelarna mer kreativ frihet, säger regissören Johannes Reithmann.

Annons

Annons

'Park beyond' släpps inte till den tidigare konsolgenerationen. 'Vi ville använda kraften i nya generationen och ta spelet visuellt till en högre standard. Men det var ett svårt beslut', säger Johannes Reithman.
"Park beyond" släpps inte till den tidigare konsolgenerationen. "Vi ville använda kraften i nya generationen och ta spelet visuellt till en högre standard. Men det var ett svårt beslut", säger Johannes Reithman.
Att bygga en bergochdalbana ska vara busenkelt, även med handkontroll, lovar Limbic. Pressbild.
Att bygga en bergochdalbana ska vara busenkelt, även med handkontroll, lovar Limbic. Pressbild.
Johannes Reithmann. Pressbild.
Johannes Reithmann. Pressbild.

Tyska Limbic Entertainment är kanske mest kända för "Tropico"-serien, där spelaren får styra sitt ö-rike i rollen som diktator. Men efter sjätte spelet, som släpptes 2019, kände skaparna att det fick vara dags för något nytt.

Någonstans där kläcktes idén till "Park beyond", där spelaren får i uppdrag att bygga sin egen nöjespark och hantera allt från biljettpriser till att se till att det är rent och snyggt.

Genren är fascinerande. Den har dels de här komplexa och djupa managementdelen, som du har i andra stadsbyggare, men dels har också löftet om att utforma din egen nöjespark, säger Johannes Reithmann, kreativt ansvarig.

Omöjliga möjligt

Nu är Limbic knappast först att kläcka idén om ett spel baserat på nöjesparksbyggande. Från Bullfrogs "Theme park" 1994 har det med jämna mellanrum släppts nya varianter. Så vad är "Park beyonds" existensberättigande?

Vi älskar nöjesparksspelen generellt. När vi brainstormade idéer och besökte riktiga nöjesparker väcktes idén: Tänk om vi kunde skapa ännu galnare åkattraktioner, saker som du inte kan åka i verkliga livet?

Utvecklarna bestämde sig för att "omöjligfiering" skulle genomsyra hela spelet. När saker som gästernas hälsa, pengar eller fysikens lagar inte sätter begränsningarna – hur ser åkattraktionerna ut då?

Det kan till exempel vara att bergochdalbanan har ett hopp, eller att pariserhjulet består av flera hjul som likt kugghjul är ihopkopplade.

Men vi ville inte att det skulle bli magi, eller science fiction. Det behöver vara grundat i verkligheten, på något sätt trovärdigt. Det kanske är för farligt eller för dyrt att göra på riktigt, men vi ville att det skulle vara tekniskt möjligt, förklarar Reithmann.

Omöjligfieringen har även fått prägla allt annat i nöjesparken, från de anställda till butikerna.

Vi gick "all in", säger han.

Annons

Annons

Enkelt göra bana

En sak som inte skiljer sig från verklighetens nöjesparker är att bergochdalbanorna är huvudattraktionen. Att bygga sin egen drömbana kan dock i genren snabbt förvandlas till en frustrerande mardröm, speciellt med handkontroll. Men Limbic säger sig efter mycket möda ha fått till ett intuitivt system så att även nybörjare kan få till det.

Det verkar lovande. I våra speltester har alla kunnat bygga en grundläggande rund bana på två minuter. Det var ett av våra designmål, säger Johannes Reithmann.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.