A-
A+

Går det att vara anonym online?

Borde verkligen allt vara mätbart? Den frågan ställer sig en expert på datainsamlingsområdet som TT har pratat med. Arkivbild.
Borde verkligen allt vara mätbart? Den frågan ställer sig en expert på datainsamlingsområdet som TT har pratat med. Arkivbild.
TechTT

Allt går att mäta. Företag, organisationer och politiker förlitar sig i allt större utsträckning på vad insamlad data berättar om världen. Men finns det risker med datainsamlingen?

TT har pratat med två experter – som har olika syn på nackdelarna och utvecklingen.

Annons

Annons

Data. Allt styrs av data. Alla beslut tas baserade på data. Eller? Den digitaliserade samtiden har gjort data, detaljkunskap om såväl individuella preferenser som samhällsmässiga strukturer, till en handelsvara värd sin icke-existerande vikt i guld. Det du köper, söker efter, eller gör online bygger en profil som gör det enkelt att rikta träffsäkra annonser till dig.

Men vad händer med den personliga integriteten om allt är mätbart? Går det att vara anonym? Och tas avgörande beslut inom såväl affärsvärlden som den politiska sfären numera enbart baserade på data?

Vi har byggt upp en infrastruktur som kan övervaka folk dygnet runt. Nu behöver vi lita blint på att företagen använder det på rätt sätt, säger Jan Jonsson, vd på VPN-företaget Mullvad.

Få stora aktörer

För den som vill samla in data från sina kunder, medlemmar eller medborgare finns i nuläget egentligen bara ett fåtal stora aktörer att luta sig mot, där Google är den absolut största.

Otroligt många använder Google, så mycket data hamnar där. Även utan läckor så läcker de ändå data hela tiden med tanke på storleken, säger Jonsson, och förtydligar att det med mycket data går att bygga en profil som ändå blir personlig trots att datan i sig är anonym. Vilket möjliggör exempelvis väldigt privata annonserbjudanden.

Annons

Annons

"Vad står vi för?"

Jonsson förespråkar föga förvånande VPN-tjänster, grovt förenklat en teknik för att skapa en "privat anslutning" på ett offentligt nätverk, för att folk ska kunna vara mer anonyma online. Men han är noga med att påpeka att det inte är någon helhetslösning.

Problemet är att det samlas in data över huvud taget.

Jonsson ifrågasätter den praxis som uppstått att i princip enbart utgå från mätdata inför ett affärsbeslut eller en politisk kampanj.

Hela samhället gör sig själv en björntjänst genom att tro att mätdata är bra hela tiden. Det blir bara en massa möten med grafer om antal klick och hit och dit. Skit i det. Vad står vi för? Gör det. Det tar tid och är besvärligt, ja, och det kräver engagemang. Men det blir mycket bättre.

Förutse beteende

Jonas Lindqvist, forsknings- och affärsutvecklare på statliga forskningsinstitutet Rise, har en något annorlunda bild av datainsamling:

Som det är nu handlar det mycket om reklam och annonser, och där blir det närmast lite dumt. Det blir mycket upprepningar, Volvobilar om du varit hos en Volvohandlare. Filtrera datan i stället och städa den så att den kan vara närvarande när den behövs.

Lindqvist säger att generellt måste datainsamlingen bli "smartare" och det gäller även samhällets användning av den data som samlas in, men att insamling av data behövs för att ta rätt beslut i "den smarta uppkopplade världen".

Jag ska inte behöva leta efter information. Landar jag på en flygplats ska det vara info om var taxi eller bussar går ifrån, det ska komma nästan precis innan jag visste att jag behövde den informationen.

"Gammal Nokia-telefon"

Lindqvist håller dock med Jonsson om att mycket kring data bygger på en bräcklig tillit till ett fåtal företag och att missar kring den personliga integriteten kan få stora konsekvenser:

Jag förstår dilemmat om man exempelvis kommer som politisk flykting till Sverige. Om vi ska gå med i Nato också, där vi ska ha säkerhetssamarbete. Det blir svårt.

TT: Går det att vara anonym online i dag?

Då får man gå över till en gammal Nokia-telefon. För gemene man är det svårt, om man inte har förståelse för hur det funkar, säger Lindqvist, och betonar att han personligen anser datainsamling och reklamen det leder till som "aggressiv och inte subtil" i dagsläget.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.