A-
A+

"Hade kunnat sälja dubbelt så många biljetter"

Rosengårds Mimmi Larsson (till höger) Loreta Kullashi firar ett mål tidigare under säsongen. Arkivbild.
Rosengårds Mimmi Larsson (till höger) Loreta Kullashi firar ett mål tidigare under säsongen. Arkivbild.
FotbollTT

Superkrocken i Malmö påverkar inte Rosengård.

Det är utsålt – runt 5 000 åskådare – när storklubben Barcelona kommer på besök i gruppspelet av Champions League.

Vi hade kunnat sälja dubbelt så många biljetter, säger klubbchefen Jenny Damgaard.

Annons

Annons

Rosengårds klubbchef Jenny Damgaard. Arkivbild.
Rosengårds klubbchef Jenny Damgaard. Arkivbild.

"Hur är det möjligt", tänkte Rosengårds klubbchef Jenny Damgaard när det i början av oktober stod klart att Uefa (Europeiska fotbollsförbundet) lagt Champions League-mötet Rosengård–Barcelona och Europa League-matchen Malmö FF–Union Saint-Gilloise på samma matchdag och med exakt samma avsparkstid (klockan 18.45).

På torsdag spelas matcherna, men för Rosengård visade det sig inte bli några problem med att sälja samtliga 4 950 biljetter.

"Jätteroligt"

Vi har aldrig någonsin varit med om ett sådant här tryck. Jag tror att vi hade kunnat sälja dubbelt så många biljetter som vi har gjort. Folk ringer, mejlar och tar kontakt via sociala medier om biljetter, men vi har tyvärr inga fler, säger Jenny Damgaard.

Inte heller att SHL-laget Malmö Redhawks spelar hemma mot Färjestad samma kväll påverkade biljettförsäljningen.

Vi sålde 350 biljetter de första tre minuterna. Sittplats var slut på knappt två dygn och sedan var det helt slutsålt för någon vecka sedan, säger Damgaard.

Anfallaren Mimmi Larsson ser fram emot att få spela inför storpublik.

Det ska bli jätteroligt. En tuff utmaning att möta ett av världens bästa klubblag, men med 5 000 här på Malmö IP kommer det nog bli en fantastisk inramning, säger Mimmi Larsson.

Rosengård varken ville eller kunde flytta mötet med det stjärnspäckade Barcelona till en större arena i Malmö.

Malmö IP är vårt hem och vårt hus, och det är här vi ska spela våra hemmamatcher. Det är också den här arenan som vi har fått certifierat av Uefa, säger Jenny Damgaard.

En del av biljetterna har köpts upp av mindre fotbollsklubbar till deras ungdomslag. Priset för en sådan biljett var blott 50 kronor.

Det kommer även många från våra ungdomslag och vi räknar med att det kanske är närmare 1 000 ungdomar på plats. Det är ju häftigt att de kan komma och titta på alla storstjärnor, säger Damgaard.

Annons

Annons

Kunnat ta dubbla priset

I övrigt ligger priserna inom intervallet 150–250 kronor.

Vi hade kanske kunnat ta det dubbla priset och ändå sålt ut, men det hade inte känts okej utifrån vad vi står för som förening, säger Jenny Damgaard.

Publiksiffran sticker ut i jämförelse med vad Rosengård lockar till sina hemmamatcher i damallsvenskan. Den färska SM-guldvinnaren har denna säsong ett snitt på 944 åskådare.

Vi hade såklart önskat att vi hade haft liknande publiksiffror i den inhemska ligan också, men man får ha lite respekt för att det är Barcelona som kommer. Det är både ett lag och en klubb som intresserar många, säger Jenny Damgaard.

Barcelona vann med hela 9–0 i Champions League-premiären hemma mot Benfica förra veckan. Rosengård föll med 1–2 borta mot Bayern München.

Vi visade ändå att vi kan göra mål mot ett sådant lag. De ska inte underskatta oss, men sedan är det ju ett bra lag vi möter. Barcelona är ju ett av de bästa lagen i världen, säger anfallaren Loreta Kullashi, som gjorde Rosengårds ledningsmål borta mot tyskorna.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.