-
+

Här anmäls knappt några coronatillbud alls

Det finns en ovilja att rapportera covidincidenter, enligt facket. Arkivbild.
Det finns en ovilja att rapportera covidincidenter, enligt facket. Arkivbild.
CoronavirusetTT

Ett antal branscher sticker ut med mycket få anmälda tillbud om coronasmitta på jobbet.

Dit hör restauranger, kollektivtrafik – och taxi.

Vi tror att det är en stor underrapportering, säger Martin Miljeteig på Transportarbetareförbundet.

Annons

Annons

Grundskolorna har över 400 anmälningar, livsmedelshandeln drygt 70 och polisen över 80.

Men i andra branscher, där anställda inte heller kan arbeta hemifrån och dessutom möter många andra människor, anmäls det knappt alls.

Exempelvis har buss, tåg och övrig kollektivtrafik bara anmält nio allvarliga tillbud kopplade till corona under 2020 och 2021.

Den hårt drabbade taxibranschen har anmält 14 incidenter sedan pandemins start.

Kört covidsmittade

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen vill inte svara på frågor om hur det kommer sig att anmälningarna är få, utan hänvisar till enskilda taxiföretag.

Men enligt Transportarbetareförbundet finns ett mörkertal och man bedömer att det bygger på okunskap eller ovilja att rapportera.

Här borde Arbetsmiljöverket agera och undersöka varför det finns så få allvarliga tillbud i branschen, säger ombudsmannen Martin Miljeteig.

Han framhåller att Folkhälsomyndigheten tidigare pekat ut taxiförare som en extra utsatt grupp för coronasmitta. Under pandemin har taxibranschen dessutom jobbat med att stödja vården – och Transport har vid ett flertal tillfällen sett sig tvungna att införa skyddsstopp då arbetet bedömts som för farligt.

Det kan vara att föraren måste köra två covidsmittade patienter som placeras längst bak i färdtjänstbussen och den enda skyddsutrustning föraren får är ett munskydd, säger Martin Miljeteig.

Annons

Annons

En anmälan

Restauranger har sedan coronasmittans utbrott bara anmält en incident till Arbetsmiljöverket. Hotell har anmält tre.

Enligt Visita har branschen tagit ett stort ansvar och varit snabba med att anpassa verksamheten under pandemin.

Det finns också en speciell lag om smittskyddsåtgärder på restaurang där det finns krav på till exempel avstånd, handsprit, säkra in- och utgångar, max antal besökare per bord och så vidare, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita.

Han pekar även på Folkhälsomyndighetens siffror från smittspårningen som visar att mycket få fall är kopplade till restauranger.

Sammanfattningsvis visar all tillgänglig data att besöksnäringen inte är, eller har varit, någon plats för stor smittspridning, säger Torbjörn Granevärn.

"Är allvarligt"

Hotell- och restaurangfacket bedömer dock att det finns allvarliga incidenter som aldrig rapporteras.

Ett fall i hela näringen – det håller jag för osannolikt. Det finns ett mörkertal enligt vår bedömning, säger förbundsordförande Malin Ackholt.

Troligen beror det på en bristande medvetenhet och kunskap, säger hon.

Det är alltid allvarligt om incidenter och olyckor på arbetsplatsen inte hanteras som de ska hanteras, säger Malin Ackholt.

Folkhälsomyndigheten har pekat på arbetsplatser generellt som en stor källa till spridning. De flesta incidenter i andra branscher handlar inte om smitta från kunder eller besökare, utan om att en person i arbetslaget konstaterats smittad och att andra kan ha exponerats.

Vår bransch skiljer sig inte från nån annan. Vi är en personalintensiv näring, även om det är betydligt färre som arbetar nu, och vi jobbar med service och bemötande både gentemot arbetskamrater, gäster och kunder, säger hon.

"Löser innan"

Tågföretagen, arbetsgivarorganisation inom kollektivtrafiken, hävdar att det är ett gott förebyggande arbete som orsak till att incidenterna är få.

Om man har en ständigt pågående samverkan och starka fackförbund och starka skyddsombudsorganisationer, så löser man det väldigt långt innan det leder till den här typen av anmälningar, säger förbundsdirektör Pierre Sandberg.

Ett konkret exempel är att man fattade beslut om krav på munskydd i förarhytterna när nya lokförare ska utbildas långt innan Folkhälsomyndigheten skärpte sitt förhållningssätt.

TT har sökt Kommunal och Seko för en kommentar.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss