Hawk om spelet som fick skejtandet att explodera

Skateboardspelet 'Tony Hawk's pro skater 1+2' är en nyversion av de två första spelen i den numera klassiska 'Tony Hawk'-serien. Pressbild.
Skateboardspelet "Tony Hawk's pro skater 1+2" är en nyversion av de två första spelen i den numera klassiska "Tony Hawk"-serien. Pressbild.
SpelTT

När de första två spelen i serien "Tony Hawk's pro skater" släpps i en upphottad nyversion är det förhoppningsvis både en högtidsstund för nostalgiker och en inkörsport för en ny generation, säger den legendariske skateboardåkaren Tony Hawk.

Jag har tappat räkningen på hur många som har sagt till mig att de började skejta tack vare spelen.

Annons

Annons

'Jag har tappat räkningen på hur många som har sagt till mig att de började skejta tack vare spelen', säger skateboardveteranen Tony Hawk.
"Jag har tappat räkningen på hur många som har sagt till mig att de började skejta tack vare spelen", säger skateboardveteranen Tony Hawk.

Nyheten om att de första två spelen i serien "Tony Hawk's pro skater" ska ges ut på nytt möttes med jubel av nostalgiker som mindes känslan av att sätta en 900 graders rotation precis innan brädans hjul slår i marken igen.

När "Tony Hawk's pro skater" släpptes 1999 var det inte många, allra minst Hawk själv, som var beredda på det genomslag som väntade, inte bara för spelet utan även för skateboardkulturen i stort.

Min målsättning var att skapa ett spel för folk som redan skejtade. Jag hade ingen aning om att spelet, och även musiken och modet – hela skateboardkulturen – skulle bli populära hos en så pass bred publik, säger Tony Hawk.
Skejtandet var redan på väg att bli större, men spelet var gnistan som fick allting att explodera.

Brädan på museum

Historien bakom spelen tog sin början på 1990-talet, när Hawk – som blev proffs vid 14 års ålder och vars första bräda står utställd på Smithsonian National Museum of Natural History i Washington – blev inbjuden av spelutgivaren Activision för att se ett skateboardspel de hade under utveckling.

Jag hade haft lösa samtal med andra utvecklare, men när jag såg vad de jobbade på visste jag instinktivt att jag ville vara delaktig. Känslan i spelet var så intuitiv, du visste instinktivt hur du skulle göra en ollie (hoppa med brädan) och andra trick. Det tilltalade mig, säger Hawk.

I "Tony Hawk's pro skater 1+2", som nyutgåvan heter, har grafiken uppdaterats medan styrningen i princip är identisk med förlagorna. Allt för att locka både hängivna gamla fans och en ny generation spelare. Förhoppningsvis, säger Hawk, kan spelet ännu en gång locka folk till att börja åka skateboard även bortom tv-skärmen.

Han har tappat räkningen på hur många gånger han har fått höra att någon börjat skejta tack vare hans spel.

Det finns vissa företeelser som genom åren har inspirerat folk till att börja åka. Innan vårt spel släpptes var det till exempel filmen "Tillbaka till framtiden" som fick en hel generation att börja åka skateboard på 80-talet. Vårt spel hade samma påverkan på slutet av 90- och början på 00-talet.

Annons

Annons

Nya åkare

Utöver ny grafik och nya spellägen bjuder "Tony Hawk's pro skater 1+2" också på nya åkare, som Lizzie Armanto, Leticia Bufoni och Nyjah Huston, som sällar sig till klassiska namn som Hawk själv, Bob Burnquist, Elissa Steamer och Rodney Mullen.

Även Tony Hawks son Riley Hawk, också han skateboardproffs, är spelbar åkare.

TT: Bad du utvecklarna att ge Riley Hawks digitala alter ego sämre färdigheter för att han inte ska överglänsa sin pappa?

Nej, ha ha. Han förtjänar högre poäng än mig när det kommer till ollie och switch, det kan jag lugnt säga.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons