Helene Billgren: "Det är jag överallt"

Jenny Nilson och Brittanie Brown dansar utifrån Helene Billgrens konst. Pressbild.
Jenny Nilson och Brittanie Brown dansar utifrån Helene Billgrens konst. Pressbild.
DansTT

Hur gifter sig Örjan Anderssons ofta lekfulla och absurdistiska koreografier med Helene Billgrens infallsrika konst? I "Promise land" har de skapat en gemensam dansföreställning som nu går på turné.

Annons

Annons

Helene Billgren var mån om att det inte skulle kännas som att det är hon själv som dansar, vilket det inte heller gör, berättar hon. Arkivbild.
Helene Billgren var mån om att det inte skulle kännas som att det är hon själv som dansar, vilket det inte heller gör, berättar hon. Arkivbild.
Helene Billgren har gjort scenografi och kostym till dansföreställningen som bygger på hennes konstnärliga universum. Arkivbild.
Helene Billgren har gjort scenografi och kostym till dansföreställningen som bygger på hennes konstnärliga universum. Arkivbild.

Helene Billgren har själv gjort föreställningens kostymer och scenografi. Hon har med fullt förtroende lämnat över sin konst till Örjan Andersson och hans två dansare, som i sin tur har tolkat den.

Jag har aldrig jobbat med en bildkonstnär på det här viset tidigare, säger Örjan Andersson som lät idén ligga och mogna ett tag innan han ringde upp Helene Billgren och träffade henne i hennes ateljé.
Det blev mer och mer intressant ju mer vi pratade.

Står still

Kvinnofigurerna i Helene Billgrens konst står ofta still, inte sällan med ryggen mot betraktaren. "Något har hänt som inte syns precis som i det riktiga livet" skrev hon själv i katalogen till fjolårets stora retrospektiva utställningen på Liljevalchs som också har fungerat som ett slags utgångspunkt för dansföreställningen.

Den som är bekant med hennes konstnärliga universum känner igen sig, inte minst i scenbilden, konstaterar Örjan Andersson som har gjort föreställningen tillsammans med både dansarna och Helene Billgren själv. Även små katalogtexter som hon har skrivit är inkluderade; dansarna pratar.

Jag tycker att hon har mycket humor i sin konst, vi har försökt fånga allt från hennes melankoli till glädje och sorg. Det blir hennes uttryck filtrerat genom mig och utövarna, det blir en ny historia kan man säga. Vi har inte försökt göra en dokumentär om Helene Billgren. Men det är klart att man känner igen henne, säger Örjan Andersson, som också vinnlagt sig om musiken.

Annons

Annons

Samtida pop

Lite i smyg försökte han ta reda på vilken musik som hon lyssnar på när hon jobbar i ateljén. Så småningom fick han listor. Resultatet har blivit ett kollage av musik från 60- och 70-tal, elektroniska ljudmattor och samtida pop.

Helene Billgren själv då, känner hon igen sig?

Jag tycker att det är jag överallt! Men jag sade väldigt tydligt att det inte ska vara jag som dansar i alla fall, och det ska inte kännas som att det är jag som dansar där. Och det gör det inte heller, säger hon.

"Promise land" har urpremiär på Dansens hus i Stockholm 1 oktober och turnerar sedan via Riksteatern.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons