A-
A+

Högt bokningstryck på Skistars anläggningar

Skistar märker av ett högt tryck på bokningar inför vintersäsongen. Arkivbild.
Skistar märker av ett högt tryck på bokningar inför vintersäsongen. Arkivbild.
EkonomiTT

Bokningstrycket på vintersemester i fjällen är redan högt och Skistar noterar högre bokningstryck än före pandemin.

Framtiden ser mycket ljus ut, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Annons

Annons

Skistar kunde rida på vågen av svenskar som valde att semestra på hemmaplan och bolaget nådde sina mål för sommarmånaderna. Ett flertal satsningar gjordes och jämfört med förra året förbättrades resultatet avsevärt även om det slutade med en förlust före skatt på minus 5 miljoner kronor (-135 miljoner kronor) för fjärde kvartalet. Omsättningen ökade från 162 miljoner kronor till 246 miljoner kronor.

Vi hade satt ett väldigt högt mål för sommaren, att vi skulle öka från 48 000 gästnätter till 60 000 gästnätter och det lyckade vi med, säger Stefan Sjöstrand.

Högt bokningstryck

Sommarsatsningen fortsätter och han känner ingen oro att viljan att semestra på hemmaplan ska minska när pandemin har lagt sig. Både under sommaren och vintern har Skistar haft besökare som aldrig tidigare varit på bolagets anläggningar.

Och bokningsläget är vd mycket nöjd med. Trycket på vinterbokningar är högt och man har redan öppnat bokningarna för nästa sommar. I dagsläget ligger man inför vintern 10 procent högre i antalet bokningar jämfört med för ett år sedan, och jämfört med inför säsongen 2018/2019 ser man en ökning på 15 procent.

Det är stora tal. Återhämtningen går mycket snabbare än väntat, säger Stefan Sjöstrand.

Enligt honom har kundnöjdheten varit stor trots restriktioner och smittskyddsåtgärder. Han ser fram emot att kunna öppna upp anläggningarna helt kommande säsong, men flera åtgärder som införts under pandemin kommer att ligga kvar, som särskilda köfållor till de stora liftarna samt digitala kösystem till skiduthyrning och digitala lösningar för köp av liftkort.

Annons

Annons

Föreslår utdelning

I år har Skistar höjt liftkortspriserna en aning, men bolaget har svårt att ge en exakt siffra på prisökningen då priserna skiljer sig beroende på säsong, efterfrågan, destination, ålder, vilken kanal man bokar i med mera.

Vi gjorde en marginell justering för några månader sedan, säger Stefan Sjöstrand, och lovar att det inte ska bli flera höjningar den här säsongen.

Trots pandemipåverkan är han nöjd med året som ligger bakom bolaget.

Vi avslutar ett väldigt händelserikt år där vi, mitt i pandemin, med frånvaron av utländska gäster och stängda gränser mot Norge ändå levererar ett positivt resultat, plus tolv procent i Sverige, säger Stefan Sjöstrand.

Skistars aktie har gått starkt på Stockholmsbörsen i år, men börsen ger tummen ned till kvartalsrapporten och aktien faller drygt 4 procent. Hittills i år har Skistar-aktien lyft drygt 60 procent. Styrelsen i Skistar har nu föreslagit en utdelning om 1:50 kronor per aktie.

Rättat: I en tidigare version av texten fanns en felaktig uppgift gällande liftkorten.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

390kronor

Vår Premiumtjänst fyller ett år – det firar vi med ett kanonerbjudande! Du får ett helår för endast 390 kronor.