A-
A+

Hongkong kritiserar public service-bolag

Hongkong. Arkivbild.
Hongkong. Arkivbild.
HongkongTT-Reuters

En myndighetsledd granskning av Hongkongs public service-bolag RTHK beskriver brister i det redaktionella arbetet, vilket indikerar att medieinstitutionen kommer att omorganiseras. Det väcker oro för pressfriheten i staden.

Annons

Annons

Radio Television Hong Kong (RTHK) grundades 1928 och är det enda oberoende, offentligt finansierade mediehuset på kinesisk mark. I dess stadgar garanteras redaktionellt oberoende.

Men RTHK har genom sin rapportering kring protesterna i staden upprört såväl Hongkongs styre som polisen och centralregimen i Peking. RTHK har i flera av sina granskningar gått hårt åt myndigheterna.

Hongkongs handelsbyrå meddelade förra året att RTHK skulle granskas, något som aldrig tidigare har inträffat.

"Det finns brister i den redaktionella hanteringen", står det i den 154 sidor långa rapport som släpptes på fredagen. Rapporten beskriver vidare att RTHK har svag styrning och att det saknas tydligt fördelat ansvar hos redaktionerna.

Tidigare under dagen ​​utsågs Patrick Li, biträdande inrikesminister, till sändningschef från och med den 1 mars.

Pekingvänliga Hongkongbor, som anklagar RTHK för att motarbeta regeringen, lämnar regelbundet in klagomål mot RTHK och arrangerar protester utanför dess huvudkontor.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss