A-
A+

Influerare brister i att märka reklam

Konsumentverket har hittat brister i influerares märkning av reklam i social medier som Instagram. Arkivbild.
Konsumentverket har hittat brister i influerares märkning av reklam i social medier som Instagram. Arkivbild.
EkonomiTT

Annons

Annons

När Konsumentverket har granskat 50 influerares marknadsföring i sociala medier märks genomgående bristfälliga reklammarkeringar, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Det ställs höga krav på tydlighet när det gäller marknadsföring i sociala mediekanaler. När personligt innehåll blandas med reklam måste konsumenter enkelt ska kunna särskilja vad som är vad.

"Influencer marketing är en metod som ställer krav på ansvarstagande från branschen. Här finns det en hel del kvar att göra är vår bedömning", säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.

Det har kommit en rad domar på området tidigare där influerare fällts. Exempelvis har företagaren Kenza Zouiten förbjudits av Patent- och marknadsdomstolen att marknadsföra reklam för solglasögon i sina kanaler utan att tydligt märka inläggen med att det rör sig om marknadsföring.

Myndigheten räknar med att de 50 influerare som ingått i undersökningen frivilligt rättar eventuella brister.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!