A-
A+

Ingen kommunikation under olycksnatten

Grafiken visar att brittiska fartyget Scot Carrier ser ut att ha svängt tvärt mot det mindre danska fartyget Karin Høj i samband med krocken natten till måndag.
Grafiken visar att brittiska fartyget Scot Carrier ser ut att ha svängt tvärt mot det mindre danska fartyget Karin Høj i samband med krocken natten till måndag.
OlyckorTT

Havet mellan Bornholm och Ystad där två fartyg kolliderade är indelat i leder för att hålla fartyg åtskilda och förhindra olyckor.

Brittiska Scot Carrier ser ut att ha svängt tvärt mot danska Karin Høj när de två fartygen seglade jämsides, visar kartor över sjötrafiken.

Annons

Annons

Trafiken mellan skånska fastlandet och danska ön Bornholm organiseras genom trafiksepareringssystem. De utgörs av bland annat enkel- och dubbelriktade leder och rekommenderade leder enligt beslut av Internationella sjöfartsorganisationen.

Fartygen övervakas automatiskt. Om ett fartyg avviker larmar systemet till Sjöfartsverkets avdelning Sweden traffic.

Då går operatören in och tittar på det specifika fallet och anropar dem, säger Marco Svantesson, chef för Sjöfartsverkets trafikcentral i Malmö.

Det kan handla om att ett fartyg gått in i leden i fel vinkel eller passerat leden på ett felaktigt sätt, enligt Marco Svantesson.

Sekretess råder

Han hänvisar till informationssekretess när det gäller fartygskrocken och vill därför inte säga om systemet larmade för att de inblandade fartygen brutit mot reglerna. Men han uppger att ingen kommunikation förekom vid olyckstillfället.

Sweden traffic hade ingen kontakt med fartygen, säger Marco Svantesson.

Radar är besättningens främsta hjälpmedel för att navigera och upptäcka hinder. Ett plottningssystem, som anger var fartyget kommer att befinna sig om det håller kurs och fart, används också.

Väderförhållandena gjorde att sikten var dålig under olycksnatten.

Enligt Transportstyrelsen ska fartyg ha en navigatör och en utkik som tittar efter saker som kan utgöra fara. Besättningsmedlemmar ska också vila minst tio timmar per dygn.

Som regelverket ser ut borde de har varit två personer på vakt, säger Bo Bergström, chef för Transportstyrelsens sektion för sjöpersonal.

Annons

Annons

Max ett dygn

Besättningen kan maximalt arbeta ett dygn om den bara består av två personer, annars uppfylls inte reglerna för vilotid.

Har de gått mer än ett dygn borde de ha varit minst fyra, annars klarar man inte vilotiden. Under dygnets mörka timmar ska man vara två som jobbar, säger Bo Bergström.

Søren Høj, chef för danska Rederiet Høj A/S, har bekräftat att Karin Høj hade två personer i besättningen. Den ena har hittats död och den andra saknas fortfarande.

Enligt sajten marinetraffic.com, som sammanställer information om sjötrafiken, avgick Karin Høj från Södertälje klockan 0.21 natten till lördag 11 december. Olyckan skedde omkring klockan 3.30 natten till måndag 13 december, nästan 50 timmar senare.

Søren Høj kan inte svara på om besättningen stannade och vilade längs vägen.

Bo Bergström på Transportstyrelsen har inte heller information om Karin Høj gjort ett stopp på vägen, men han ser problem med en besättning på bara två personer.

Min bedömning är att någonstans brister det med två personer. Det normala är att gå med minst fyra personer, säger han.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.