A-
A+

Ingen negativ trend för svenska spelanställda

Niantic, utvecklarna bakom 'Pokémon go', meddelade nyligen att åtta procent av personalstyrkan berörs av nedskärningar – samtidigt som flera framtida projekt skrotas. Den svenska spelbranschen tycks dock hittills inte känna av det tilltagande tuffa ekonomiska läget i världen.
Niantic, utvecklarna bakom "Pokémon go", meddelade nyligen att åtta procent av personalstyrkan berörs av nedskärningar – samtidigt som flera framtida projekt skrotas. Den svenska spelbranschen tycks dock hittills inte känna av det tilltagande tuffa ekonomiska läget i världen.
SpelTT

Det ekonomiska världsläget är tuffare och många branscher skär ner. Men för den svenska spelindustrin tycks orosmolnen ännu vara en bra bit bort.

Annons

Annons

Den mulna ekonomiska framtidsprognosen börjar påverka även den hittills så robust framgångsrika techindustrin. Enligt Wall Street Journal har bland andra Microsoft, Snap och Meta bromsat in eller helt pausat nyanställningarna i respektive företag. Även Google rapporteras ha dragit i nödbromsen. Därtill har Twitter, som varit mitt uppe i en omtumlande parningsdans med Elon Musk, meddelat att de gör sig av med 30 procent av sin rekryteringsavdelning.

Den nya ekonomiska verkligheten har även sett flertalet spelföretag säga hejdå till anställda. Drygt 200 medarbetare får lämna spelmotorutvecklarna Unity och Niantic, och företaget bakom mobilsuccén "Pokémon go", gör sig av med 8 procent av arbetsstyrkan – cirka 90 personer.

"Söker personal"

I Sverige tycks dock spelföretagen vara fredade, hittills.

Tvärtom så söker man personal, säger Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen.
Man kan spekulera lite ifall de nedskärningar som sker i techbranschen kan hjälpa till med våra rekryteringsproblem. Vi har cirka 700 lediga jobb ute, fortsätter han.

Enligt Strömbäck finns det visserligen överlappande områden när det kommer till tech och spel men dystra tider för den ena innebär inte nödvändigtvis samma trend för den andra.

Det är två olika branscher. Tech satsar mycket på tillväxt, vi är en mer traditionell affär på det sättet att vi tjänar pengar på dem som använder våra tjänster. Vi får intäkter från spelarna helt enkelt.

Annons

Annons

Gynnsam pandemi

Spelbranschen i stort gynnades av den nedstängda och hemmasittande verkligheten som pandemin innebar för stora delar av världen.

I den senaste årsrapporten, Spelutvecklarindex, från Dataspelsbranschen framgår det att omsättningen ökade från drygt 24 miljarder kronor 2019 till 34 miljarder kronor 2020. Antalet anställda i Sverige gick samtidigt upp från knappt 6 000 till 6 600 inom samma tidsperiod.

Även om världen nu har öppnat upp till stigande inflation och skakiga börser tror Per Strömbäck att spelbranschen står stadigt även framåt:

Det är klart att börsutvecklingen inte är lika bra som tidigare för de av våra bolag som är där. Men vi tror ändå att vi kommer att klara oss hyfsat. Det finns andra branscher som har det tuffare.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.