Ingen risk för allmänheten efter tågolycka

Ena ändan av den påkörda tankvagnen skadades i krocken på Sävenäs rangerbangård tidigt på morgonen. Vid 11-tiden kunde räddningstjänsten konstatera att inget läckage uppstått.
Ena ändan av den påkörda tankvagnen skadades i krocken på Sävenäs rangerbangård tidigt på morgonen. Vid 11-tiden kunde räddningstjänsten konstatera att inget läckage uppstått.
OlyckorTT

Arbetet vid platsen för godsvagnskrocken i Göteborg började sent på tisdagskvällen avvecklas utan att några missöden skett, och räddningstjänsten drog ner på resurserna.

Det riskfyllda arbetet är klart. Nu ser vi inga större risker egentligen, säger insatschef Lars Magnusson.

Annons

Annons

Olyckan hände på Sävenäs rangerbangård i östra Göteborg.
Olyckan hände på Sävenäs rangerbangård i östra Göteborg.
Ett stort område spärrades av efter en krock med flera godsvagnar inblandade på Sävenäs rangerbangård. Större delen av tågtrafiken till och från Göteborg stoppades. Till vänster i bilden ses järnvägen mellan Göteborg och Stockholm.
Ett stort område spärrades av efter en krock med flera godsvagnar inblandade på Sävenäs rangerbangård. Större delen av tågtrafiken till och från Göteborg stoppades. Till vänster i bilden ses järnvägen mellan Göteborg och Stockholm.

Två rullande godsvagnar krockade med en tredje på Sävenäs bangård i östra Göteborg under växlingsarbete tidigt på morgonen. Den påkörda vagnen innehåller etylenoxid, som är en giftig och brandfarlig gas. Vagnen skadades, och man var rädd för att gas läckt ut. I så fall skulle risken för explosion vara stor.

Ett område med radien 600 meter från olycksplatsen spärrades av tidigt på morgonen. Flera byggnader evakuerades, bland dem en skola och en förskola, uppger polisregion Väst.

Vid 11-tiden visade det sig dessbättre att vagnen inte läckte, och heller inte var fullastad.

Den är så att säga tom, men det innebär att det ändå kan vara två-trehundra kilo produkt kvar i tanken. Så den är inte helt ofarlig, säger insatschef Lars Magnusson.

Riskfyllt arbete

Under eftermiddagen minskades riskområdet från 600 till 100 meters radie, vilket innebar att avspärrningarna utanför rangergården kunde släppas. Vid 20-tiden på kvällen påbörjades det riskfyllda arbetet med att lyfta och undersöka den skadade vagnen.

Lyftet gick bra och inga komplikationer eller läckage uppstod. Nu återstår besiktning för att se om den kan köras därifrån på egen maskin eller om innehållet måste pumpas över till en oskadd vagn.

Räddningstjänsten kommer dra ner på resurser nu, men vi lämnar kvar en del material. Besiktningen görs i natt eller i morgon, säger Lars Magnusson.

Annons

Annons

Tågtrafiken åter i gång

Olyckan och räddningsarbetet ledde till att större delen av tågtrafiken i Göteborg stod stilla under en stor del av tisdagen. Järnvägen från Göteborg till Alingsås, Skövde, Stockholm och omvänt går strax intill bangården. Berörda tåg stoppades snabbt. Även tågen från Göteborg mot Trollhättan och Karlstad, liksom mot Uddevalla, stoppades av säkerhetsskäl.

Strax efter klockan 15, när räddningstjänsten minskat riskområdet, kunde tågtrafiken återupptas. Men det dröjde till efter klockan 18 innan trafiken återgått till det normala, på grund av följdförseningar efter avspärrningarna.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons