A-
A+

Iron Gate om succén med "Valheim"

Videomöte för 'Valheim'-gänget. Övre raden från vänster: Richard Svensson, Erik Ambring, Robin Eyre och Henrik Törnqvist. Mittenraden: Jonathan Smårs, Lisa Kolfjord, Andreas Thomasso och frilansaren Josefin Berntsson. Nedre raden: Frilansaren Jens Hellström och Christoffer Solgevik. Pressbild.
Videomöte för "Valheim"-gänget. Övre raden från vänster: Richard Svensson, Erik Ambring, Robin Eyre och Henrik Törnqvist. Mittenraden: Jonathan Smårs, Lisa Kolfjord, Andreas Thomasso och frilansaren Josefin Berntsson. Nedre raden: Frilansaren Jens Hellström och Christoffer Solgevik. Pressbild.
SpelTT

Från okänt spelbolag till skapare av en av jätten Embracers största inkomstkällor. Lilla Iron Gate slog igenom med dunder och brak med "Valheim" – och har sedan dess slitit med att färdigställa vikingaspelet. Nu blickar studion framåt.

Man ska bara göra klart spelet först, och kanske släppa det till konsol.

Annons

Annons

'Valheim' blandar nybyggaranda som i 'Minecraft' med äventyr som i 'Zelda'-spelen. Pressbild.
"Valheim" blandar nybyggaranda som i "Minecraft" med äventyr som i "Zelda"-spelen. Pressbild.
'Valheims' skapare vill att spelet ska ta slut. Det kommer inte bli ett spel som fortsätter år efter år, likt 'World of warcraft' eller 'Destiny 2'. Pressbild.
"Valheims" skapare vill att spelet ska ta slut. Det kommer inte bli ett spel som fortsätter år efter år, likt "World of warcraft" eller "Destiny 2". Pressbild.

Spelbolaget Embracer äger 81 spelstudior och fler än 240 varumärken. Man kan tänka sig att en hel del av de anställda inte ens hade hört talas om den lilla indieutvecklaren Iron Gate vid den här tiden förra året. När studions första spel släpptes i en tidig version – så kallad early access – i februari i år hade det skapats av fem personer i Skövde.

Spola fram ett halvår och "Valheims" sensation är ett faktum. 6,8 miljoner spelare köpte spelet på några månader, spelsajter som Eurogamer, Polygon och IGN har hela sektioner med "Valheim"-material, och när Embracer presenterade sitt bokslut tackade man titeln för moderbolagets rekordresultat.

"Ganska osannolikt", sammanfattar Iron Gates vd Henrik Törnqvist framgångarna.

När jag kom in i projektet kände jag att det hade goda förutsättningar att bli populärt på (spelplattformen) Steam, men man tänker aldrig att det ska bli sådan hit som det faktiskt har blivit, säger han.

Speciellt släpp

Sedan släppet har det varit bråda dagar på studion. Early access är en modell där ett ofärdigt spel släpps. Tanken är att skaparna dels ska få in pengar, dels återkoppling med förbättringsåtgärder och förslag från spelarna. Ur ett spelarperspektiv får man chansen att vara tidigt ute med ett spel, och att vara en del av den gemenskap som kan skapas kring det. Man får dessutom chansen att påverka dess innehåll.

Och "Valheims" spelare har tagit den chansen.

Det är väldigt mycket reaktioner, på allt vi gör väller det in kommentarer och vi får många mejl. Vi har 200 000 medlemmar på (plattformen) Discord där det dagligen kommer feedback, säger Lisa Kolfjord, communityansvarig som också arbetar med 3D-modeller.

Även om de flesta spelar i tysthet så räcker det med att en bråkdel kommer med konkreta tips för att snabbt inse att det inte går att göra alla nöjda.

Folk har väldigt höga förväntningar på "Valheim" och hur det kommer att vara i slutskedet, det är kul och spännande. Men folk kan ju ha lite orealistiska förväntningar på hur snabbt saker och ting ska gå, säger hon.

Knepet, enligt henne, för att lyckas sålla i återkopplingen är att hålla utkik efter återkommande önskemål och förslag, och skicka dem vidare till de övriga sju i utvecklingsgruppen.

Annons

Annons

"Var för mycket"

Iron Gate säger sig också ha tänkt om en hel del utifrån spelarreaktionerna. Den färdplan för 2021 som publicerades före släppet skrotades snabbt.

Det kom snabbt fram att vi inte kunde följa den, det var helt enkelt för mycket för oss, säger Henrik Törnqvist.

I stället bestämde man sig för att göra tre större uppdateringar, där den första, "Hearth and home", släpptes i mitten av september.

När de är gjorda kommer vi anse att spelet är färdigt, då kommer vi gå ur early access-fasen och vara ett vanligt spel på Steam. Vi kommer så klart att underhålla det, men inte aktivt utveckla det, säger han.
Rent tidsmässigt ligger det här två-tre år in i framtiden, så vi kommer att utveckla "Valheim" ganska länge, men vi ser ett slut för det, och sedan kommer vi att utveckla andra saker.

Ingen tjänst

Andra spelbolag hade kanske gnuggat händerna över en miljonpublik och gjort "Valheim" till ett så kallat "game as a service"-spel, som fortsätter att utvecklas och dra in pengar under överskådlig framtid, genom prenumerationer eller köp i spelet. Men Iron Gate säger sig inte ha känt någon press gentemot utgivarna.

Vi känner stor press gentemot våra spelare så klart. Vi försöker att utveckla "Valheim" på ett sätt som vi hoppas att konsumenter och spelare ska tycka om, det är ju därför vi valt att släppa "Valheim" i early access, säger Törnqvist.

TT: Varför vill ni se ett slut på "Valheim"?

För att det är ett äventyrsspel som har ett tänkt slut, vi har aldrig haft någon önskan att göra det till ett service-spel helt enkelt.

Än så länge finns "Valheim" exklusivt på pc. Men det kan det bli ändring på framöver, då en och annan konsolspelare är sugen på att försöka att överleva i Iron Gates vikingavärld.

Vi tror också det. Det är något vi kommer att titta på längre fram. Jag kan inte säga något mer konkret, men det är klart att vi vill släppa det på Playstation, Xbox och Switch.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

390kronor

Vår Premiumtjänst fyller ett år – det firar vi med ett kanonerbjudande! Du får ett helår för endast 390 kronor.