A-
A+

Kampanjen mot H&M i Kina växer

En kampanj mot varumärken som H&M och Adidas har arrangerats av kommunistpartiet i Kina efter sanktioner mot kineser utpekade som skyldiga till brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang-provinsen.
En kampanj mot varumärken som H&M och Adidas har arrangerats av kommunistpartiet i Kina efter sanktioner mot kineser utpekade som skyldiga till brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang-provinsen.
EkonomiTT

H&M är nu ett av flera västerländska bolag som bojkottas i Kina.

H&M-aktien backar ytterligare på börsen och är i botten bland OMXS30-bolagen.

Annons

Annons

Efter gårdagens kursfall backar nu aktien ytterligare nästan tre procent i dagens handel.

Kursfallet kommer efter en bojkott mot H&M som har bakgrund i en kritikstorm i sociala medier i Kina mot ett uttalande från i fjol från klädföretaget. I uttalandet uttrycker H&M djup oro efter rapporter om tvångsarbete i Xinjiangprovinsen i Kina och klargör att bolaget inte köper några produkter från denna provins.

Det är såklart en negativ nyhet och hur stort detta blir är lite tidigt att avgöra men det är inte alls bra att bli utestängd, säger SEB:s aktieanalytiker Esbjörn Lundevall.

H&M har tagits bort från e-handelsjätten Alibabas handelsplattform Tmall. När kunder söker på H&M i kartverktyget Baidu Maps ges inte längre några träffar och samtidigt har ett köpcenter i Urumqi i Xinjiang-provinsen stängt en H&M-butik med krav på en ursäkt från företaget för att det ska ha "spridit rykten" och orsakat både regionen och Kina skada.

Flera faktorer

Att det nu handlar om den kinesiska marknaden har flera negativa faktorer, påpekar Esbjörn Lundevall:

Kina stod i fjol för drygt fem procent av deras intäkter och det är rimligt att anta att det hade varit en marknad som förväntats växa snabbare då det är mera öppet där, säger Esbjörn Lundevall och syftar på att landet kommit i en annan fas än övriga världen när det gäller coronapandemin.

Ytterligare ett problem är att det handlar om stora e-handelsplattformar som Tmall och JD.com, betonar Esbjörn Lundevall:

När det gäller online är till exempel Tmall och övriga aktörer jätteviktiga. Mer än halva handelssektorn är online i Kina och det är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i världen. Den domineras starkt av ett par jättar. Även bland stora kinesiska mobiltelefonmärken har man gjort så att H&M-appen inte fungerar så det är tvärsöver olika typer av tekniska lösningar så det är ganska dramatiskt när det gäller e-handelsdelen.

Annons

Annons

Flera som drabbats

H&M är nu inte ensamma. Även stora varumärken som Adidas och Nike angrips nu i samma anda i sociala medier i Kina.

Utvecklingen följer på att EU, USA, Storbritannien och Kanada i måndags infört sanktioner mot kineser anklagade för brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang. Kina har svarat med motåtgärder riktade mot europeiska parlamentariker, akademiker och institutioner.

Historiskt sett har det också förekommit en rad exempel där västerländska bolag blivit hårt ansatta i Kina för att som man anser från kinesiskt håll opponerat sig mot landets ledning och styre. Ett exempel var när kinesiska regimkritikern Liu Xiaobo fick Nobels fredspris 2010 och Kina valde att bojkotta en rad norska laxtillverkare.

Ett annat exempel är när modehuset Versace pekade ut Hongkong som eget land på en t-shirt, vilket fick en känd sångerska och skådespelare i Kina att avbryta samarbetet med Versace. Versace gick senare ut med en ursäkt till Kina genom modeskaparen Donatella Versace.

Högst olägligt

För H&M kommer nu kritikstormen högst olägligt. Nästa vecka ska man presentera en ny delårsrapport och fokus lär rikas mot just situationen i Kina. Många analytiker har haft en positiv syn på H&M som en vinnare när pandemin nu väntas släppa och höjt riktkursen för aktien som stigit kraftigt innan nyheten från Kina bröt ut. Esbjörn Lundevall gör bedömningen att det trots allt inte kommer att ske någon förändrad syn på aktien:

Det är inte alls bra att de stängs ute från de här kanalerna men att det skulle ändra hela vår syn på bolaget håller jag dock som osannolikt, säger han.

TT har bett H&M om en kommentar till utvecklingen, men bolaget har hittills avböjt.

Företrädare för H&M i Kina sade i onsdags att bolaget inte tar politisk ställning med sin inköpspolicy och att bolaget satsar på långsiktiga investeringar och utveckling i Kina.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!