A-
A+

Kinesiska statens elbil toppar svenska listan

Bilmärket MG:s helelektriska kompaktsuv ZS EV.
Bilmärket MG:s helelektriska kompaktsuv ZS EV.
MotorTT

Ett bilmärke som ägs av kinesiska staten – i brittisk skrud – har på kort tid knäppt både Tesla och Volkswagen på näsan i kampen om förstaplatsen för nyregistrerade elbilar i Sverige.

Branschanalytikern Hampus Engellau spår en framtid med flera kinesiska bilmärken i den svenska försäljningstoppen.

Annons

Annons

Elbilsförsäljningen har sakta men säkert börjat ta fart i Sverige med runt 8 700 nyregistreringar i juni, det vill säga knappt en fjärdedel av alla nyregistrerade bilar, enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Ny herre på täppan är kinesiska statens märke MG Motor med den nyligen lanserade kompaktsuven ZS EV, som till och med lyckades knipa andraplatsen för alla bilar i juni med sammanlagt 1 665 nyregistreringar.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, säger att det "var väntat" att Kina skulle försöka bli en internationell spelare på bilmarknaden genom att använda sig av just elbilar.

Kina satsar stenhårt på elbilar eftersom det tar bort årtionden av försprång som väst har haft vad gäller konventionella drivlinor i fråga om effektivitet och bränsleförbrukning. Elbilsproduktion skapar en likvärdig spelplan för många tillverkare i den bemärkelsen att de kan köpa samma batterier och i princip samma elmotorer. Det är också en enklare produkt att montera ihop, säger Engellau.

"Total omstöpning"

MG var från början ett brittiskt bilmärke, men är nuförtiden ett kinesiskt märke sedan Nanjing Automobile köpte och gjorde om bolaget från grunden. Nanjing Automobile fusionerades senare med statliga SAIC Motor. All produktion sker i Kina. Hampus Engellau kallar det en "total omstöpning" av bilmärket.

Innan uppköpet tillverkade MG småbilar och den sista produkten var en enklare sportbil. Här har de kinesiska bolagen bara tagit varumärket och utvecklat en helt annan bil än vad MG har gjort tidigare, säger Engellau.

MG:s ZS EV säljs till ett betydligt lägre pris än konkurrenterna, till viss del på grund av en betydligt kortare räckvidd. Prisnivån innebär att den är en av få elbilar som säljs inom det så kallade budgetsegmentet.

Nästan alla elbilstillverkare har skjutit in sig på premiumsegmentet. Tesla är en premiumtillverkare rakt av, och Volvo har blivit mer av en premiumtillverkare under de senaste åtta–nio åren. Där har man med sin tydligaste elbilssatsning, Polestar 2, tagit fram en riktig lyxbil, säger Engellau.

Annons

Annons

Inget motstånd

Kinesiska bilar drogs tidigare med rykte om att inte vara lika säkra som bilar från andra länder, men har på sistone kommit ikapp. MG:s ZS EV fick fem stjärnor av oberoende NCAP, och är därmed lika krocksäker som andra elbilar på den svenska marknaden.

Engellau tror att det inte längre finns ett motstånd bland svenska konsumenter mot att köpa kinesiska bilmärken, och spår att flera stora kinesiska märken kommer att etablera sig på allvar i Sverige under kommande år.

Vi kommer att få se kanske tre–fyra kinesiska biltillverkare som kommer att säljas i samma höga frekvens i västvärlden som de japanska spelarna. Det vi återser nu är lite samma sak som vi såg med de japanska biltillverkarna som etablerade sig i Sverige på 70-talet.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Spara 100 kronor på ett helår – ingen bindningstid!