KO pressar SAS att betala i tid

SAS måste betala tillbaka biljettpriset för inställda flygresor inom en vecka, annars blir det böter varnar KO. Arkivbild.
SAS måste betala tillbaka biljettpriset för inställda flygresor inom en vecka, annars blir det böter varnar KO. Arkivbild.
EkonomiTT

Det krisdrabbade flygbolaget SAS kan få betala en miljon kronor i månaden i vite – om inte kunder får återbetalning för inställda flygresor inom sju dagar.

Trots det kommer SAS inte klara tidsgränsen, uppger presschefen.

Annons

www.krisinformation.se

Annons

www.krisinformation.se

Det är Konsumentombudsmannen som skickat två förelägganden till SAS där det ena rör återbetalning av inställda resor.

Det krisdrabbade flygbolaget SAS får inte dröja mer än sju dagar att återbetala biljettpriset när flygresor ställts in. Om företaget bryter mot KO:s förbud hotas det av ett vite på en miljon kronor i månaden.

Tros motivera

Men frågan är om en miljon kronor i månaden är tillräckligt för att SAS ska känna sig tvingade att följa reglerna.

När man bedömer vitets storlek är det ganska schabloniserat och svårt att bedöma vad som är kännbart. När det gäller sena återbetalningar är det utformat så att det är ett löpande vite om en miljon för varje månad. Någon affärsmässig bedömning av vitesbeloppet utifrån hur mycket man tjänar är oerhört svårt att göra och träffa rätt. Men vi tror att det här motiverar SAS att komma i kapp, säger Gunnar Wikström, processråd hos Konsumentombudsmannen.

Frågan har blivit het sedan SAS har dröjt med att återbetala biljetter till många som fått resor inställda i covid-19-pandemins spår.

Freja Annamatz, presschef på SAS, säger att bolaget som en följd av pandemin tvingats ställa in flyg i “volymer som ingen någonsin hade kunnat förutse”. Något som i sin tur har lett till mängder av återbetalningskrav.

I dagsläget har vi återbetalat pengar till fler än 1,3 miljoner kunder.

Annons

Annons

Klarar inte gränsen

På grund av det höga trycket kommer SAS i nuläget inte att klara tidsgränsen på sju dagar, berättar Freja Annamatz – trots risken för vite.

Det är något vi beklagar. Vi förstår att många kunder är frustrerade på grund av att man får vänta, men alla de kunder som har återbetalningskrav kommer att få tillbaka sina pengar, säger hon.
I dagsläget hanterar vi mer än 5 000 ärenden om dagen. Under perioden har vi också gjort ett antal förbättringar och effektiviseringar för att hantera dem snabbare.

Hon kan inte säga hur lång tid återbetalningarna tar i genomsnitt, utan menar att det beror på hur komplexa de olika ärendena är.

TT: Ni har drabbats hårt av pandemin finansiellt, hur skulle det påverka er att få ett vite på en miljon kronor i månaden?

SAS har under sommaren och hösten genomfört en rekapitaliseringsplan som kommer att hjälpa oss igenom krisen. Det vi gör nu är att fokusera på att snabba upp återbetalningarna och göra dem så fort vi kan, säger Freja Annamatz och tillägger:
Det är beklagligt att vi har hamnat i den här situationen på grund av pandemin och att våra kunder har fått vänta länge, det beklagar jag.

Från december

Föreläggandet gäller från och med december 2020 till och med december 2021.

I januari tittar man på om det funnits några återbetalningsärenden som varit äldre än sju dagar i december. Om det finns det går vi till domstol och begär att vitet döms ut, säger Gunnar Wikström.

KO har även skickat ett föreläggande till SAS gällande att flygbolaget tydligt måste informera om att även resenärer som köpt resan hos en resebyrå har rätt att kräva pengarna tillbaka direkt från SAS.

Även det föreläggandet är kopplat till ett vite om en miljon kronor, vilket innebär att en domstol kan döma ut vitet om företaget bryter mot kravet på korrekt information.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons