A-
A+

Kommitté ska reda ut renfrågan efter Girjas

En parlamentarisk kommitté ska reda ut vilka följder Girjasdomen får för rennäringslagstiftningen. Arkivbild.
En parlamentarisk kommitté ska reda ut vilka följder Girjasdomen får för rennäringslagstiftningen. Arkivbild.
RennäringTT

Regeringen tillsätter en parlamentarisk kommitté för att reda ut rennäringslagstiftningen efter den omvälvande Girjasdomen.

Många parter och partier kopplas in och väntas ha kommit fram till ett svar om några år.

Annons

Annons

Annons

Annons

Landsbygdsminister Jennie Nilsson (S). Arkivbild.
Landsbygdsminister Jennie Nilsson (S). Arkivbild.
Medlemmar av Girjas sameby i Högsta domstolen, sedan den gett dem rätt mot staten i den långdragna frågan. Arkivbild.
Medlemmar av Girjas sameby i Högsta domstolen, sedan den gett dem rätt mot staten i den långdragna frågan. Arkivbild.

Girjas sameby vann mot staten i Högsta domstolen i januari förra året. Domen innebär att samebyn, och inte länsstyrelsen, har rätt att bestämma över vilka som får jaga och fiska på dess områden.

Regeringen meddelade tidigt att rennäringslagen behöver ses över och har kommit fram till att en bred, parlamentarisk kommitté ska göra det.

Vi har hela tiden haft ambitionen att så skyndsamt som möjligt kunna landa ned i både direktiv och utredningsform. Samtidigt har vi hela tiden varit väldigt måna om att ha en bred dialog med alla berörda intressenter, och de är många i någon mening, för att få fram ett så välbalanserat och klokt beslut som möjligt, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) till TT.

"Viktigt ha gott om tid"

Kommittén ska ledas av justitierådet Eric M Runesson och bestå av ledamöter från alla riksdagspartier samt experter och sakkunniga. Alla partier i sametinget kommer få utse en varsin sakkunnig.

Deras direktiv kommer regeringen att tillkännage inom kort. Utredningen kommer att få pågå i ungefär fyra år. TT frågar landsbygdsministern om parterna inte anser det vara mer brådskande än så.

Det kan säkert finnas olika åsikter om hur bråttom det är med olika delar och hur mycket tid som krävs, men ska man göra en så här stor översyn så tycker jag det är viktigt att man har gott om tid. Sedan finns givetvis möjligheten att lämna delbetänkanden. Det finns rimligen vissa delar som brådskar mer än andra.

TT: Finns det en risk att ni skapar ytterligare ett stort diskussionsforum i frågan, med "för många kockar"?

Givetvis väger man alltid för- och nackdelar med alla olika förslag. Men ska man hantera en fråga av den här storleken och digniteten, med den känslighet som finns och med väldigt mycket synpunkter, så tror inte jag att de synpunkterna inte hade funnits om man hade valt en smalare konstellation. Då hade man haft risken att det uppstod en diskussionsklubb utanför kommittén. Då är det bättre att de är en aktiv del av en process.

Annons

Annons

Stor tolkningsmån

Högsta domstolen lämnade mycket tolkningsutrymme efter sig, anser Nilsson.

Domen är väldigt omfattande och gedigen, den innefattar väldigt mycket bakgrundsmaterial och hänvisningar och mycket resonemang. Det man kunde konstatera när domen föll var att domen i sig väckte många nya frågor att få klarhet i, säger hon.
Domen adresserar en specifik situation och väldigt få situationer är precis likadana.

Att en av HD:s domare kommer att leda den utredande kommittén ser Nilsson som väldigt positivt.

Han (Eric M Runesson) är erkänt duktig på att hantera komplexa frågeställningar och hitta lösningar på dem.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova på vårt medlemskap för endast 19 kr