A-
A+

Ljudinspelning kan bli viktig ledtråd

Poliser på plats vid flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats under fredagen.
Poliser på plats vid flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats under fredagen.
OlyckorTT

Platsen kring vraket där nio personer miste livet i Örebro är fortfarande avspärrad i väntan på att planet ska transporteras bort under söndagen.

En ljudinspelning från ett vittne kan bli en intressant ledtråd i utredningen.

Annons

Annons

Två dagar har gått sedan flygplanskraschen i torsdags kväll där samtliga ombord omkom. Under lördagen har Statens haverikommission (SHK) säkrat känslig apparatur i flygplanet.

Vi har tagit ur och säkrat en minnesenhet ur planet som ska gå till laboratoriet för analys, säger Peter Swaffer, avdelningschef på SHK.

Polisen är också klar med att skanna av olycksplatsen med metalldetektorer.

De har gjort ett fint jobb för att säkerställa att inget fattas från planet.

Intressant film

En ljudinspelning från ett vittne kan bli en intressant ledtråd i utredningen. Filmen visar inte själva händelseförloppet, men den har fångat ljudet av flygplanet.

Den ljudupptagningen är i vårt ljudlaboratorium och analyseras, tvättas och renas så att onödigt ljud tas bort.

Via ljudfilen kan motorns varvtal analyseras.

Det kommer vi med exakthet kunna få ut. Och om det vi hör avviker från vad ett normalt varvtal skulle vara i den fasen av flygningen, då har vi ytterligare något intressant att titta på som kan vara en del i orsaken. Det är det jag hoppas få ut ur filmen.

Även passagerarnas fallskärmar ska analyseras. I dem finns en apparatur som mäter olika lufttryck.

Ur det kan vi få sjunkhastigheten. Men det kommer bara bekräfta flygplanets väg som vi redan vet, säger Swaffer.

Annons

Annons

Farligt material

På söndag eftermiddag planeras planet att bärgas och transporteras. Då stängs också olyckplatsundersökningen, uppger Swaffer. Bärgningen görs genom att lyfta upp vraket i en täckt transport som går direkt till SHK lokal i Strängnäs.

Där kan vi arbeta i lugn och ro i inomhusmiljö och bra belysning. Allt kommer att tvättas och säkerställas – det finns till exempel brunnet material som är hälsovådligt för utredarna att jobba med.

En grundlig utredning av motorn ska göras. Också andra saker som rost på planet eller lösa delar kommer att analyseras. I nuläget finns inga ledtrådar som pekar åt ett visst håll.

Det finns ingenting än som gör att vi riktar in oss på något särskilt, när vi har all data kommer vi att hitta mer intressanta spår. Men även om vi ser att något är mer sannolikt än något annat, kommer vi också att utreda allt annat. Utesluter vi allting kommer vi till syvende och sist hitta något vi inte kan utesluta, säger Peter Swaffer.

Kan ta flera veckor

Hur lång tid analysarbetet kan ta beror på flera faktorer.

Vi är till viss del i externa händer. Även om vi är kunniga är det en trovärdighetsfråga att också rådfråga tillverkarna.

I det här fallet handlar det om den flygplanstillverkaren De Havilland Canada och den amerikanska flygmotortillverkaren Pratt and Whitney.

Vi vill ha med dem i rummet så att de ger input. Givet att det är sommar och att folk är på en annan del av jordklotet vet vi inte hur den tidsplanen ser ut. Det kan sannolikt röra sig om veckor. Det är den erfarenheten jag har från flygolyckan i Umeå, säger Peter Swaffer.

TT: Hur säker är du på att vi kommer att få reda på vad som har hänt?

Det är svårt att säga. Jag har väldigt gott hopp om att vi ska kunna klargöra orsakerna. Det säger jag utifrån att vi i de allra flesta fallen gör det. Jag känner igen mig från när vi stod i Umeå för två år sedan. Det är många frågetecken och saker att leta efter, och där kom vi fram till mycket. Jag vågar nog säga att vi kommer att lösa det här också, säger Peter Swaffer.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Spara 100 kronor på ett helår – ingen bindningstid!