A-
A+

Lyxmärken ser ljuset i tunneln

Modehuset Pradas vårshow blev till följd av pandemin på skärm i Milano i år. Arkivbild
Modehuset Pradas vårshow blev till följd av pandemin på skärm i Milano i år. Arkivbild
EkonomiTT-Reuters

Det tyska modehuset Hugo Boss pressas som hela branschen hårt av nedstängningar och restriktioner i pandemin. Men bolaget ser nu ljuset i tunneln och räknar med att det vänder uppåt i andra kvartalet i år.

Annons

Annons

Strategin på vägen ut ur coronakrisen går enligt Hugo Boss-chefen Yves Müller via mer produktion av vardagskläder, vilket var ett vägval som Hugo Boss slagit in på redan före pandemin. Det ligger också i linje med en allmänt fallande efterfrågan på kostymer och formella kläder i takt med att kontorsjobb och uteliv strypts av pandemin.

Högre nivåer än i fjol

För helåret 2021 räknar Hugo Boss nu med en försäljning och vinst på betydligt högre nivåer än i fjol, skriver bolaget i ett bokslut.

Fjärde kvartalet 2020 var dock fortsatt bistert, med ett försäljningsras på 29 procent till 583 miljoner euro. Trots det lyckades Hugo Boss med hjälp av åtgärder för att pressa kostnaderna få fram ett positivt rörelseresultat på 13 miljoner euro.

Hugo Boss pekar nu på tydliga tecken på ett lyft för efterfrågan i USA och Asien, bland annat med tvåsiffrig försäljningstillväxt i Kina. Europa släpar dock efter, ett resultat av den senaste tidens allt mer omfattande nedstängningar.

Andra modehus som Burberry har nyligen rapporterat samma typ av försäljningslyft i bland annat Kina och Sydkorea.

Det samma gäller den italienska konkurrenten Prada, vars aktie är noterad på Hongkongbörsen. Prada rapporterade så sent som i onsdags om en positiv trend för försäljning och lönsamhet i slutet av 2020.

Annons

Annons

Satsar online

Lyxmärkena satsar också stenhårt på onlineerbjudandet i coronakrisen. Pradas försäljning online trefaldigades under 2020 jämfört med 2019.

New York-noterade Capri Holdings, som äger varumärken som Michael Kors och Versace, rapporterade i februari om oväntat stark julhandel men varnade samtidigt för att resultatet i första kvartalet 2021 skulle bli negativt till följd av nedstängningarna i Europa.

Även Capri rapporterade samtidigt om rejäla försäljningslyft i Kina.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!